Command Palette

Search for a command to run...

Friplads og beregning af aktuel indtægt ved ophørt virksomhed

Dato

11. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Dagtilbudsloven, Aktivloven

Emner

Faktisk indtægt, Aktuel indtægt, Daginstitutionsbetaling, Beregningsgrundlag, Selvstændig virksomhed

Et ægtepar med tre børn ansøgte i oktober 1997 om økonomisk friplads til deres børns daginstitutionsophold. Hustruen havde et betydeligt underskud på 254.266 kr. fra en ophørt virksomhed i 1997, hvilket fremgik af års- og forskudsopgørelser.

Kommunens afslag og klage

Kommunen afslog ansøgningen med den begrundelse, at underskud fra tidligere år blev betragtet som et skatteteknisk fradrag, der ikke kunne indgå i beregningsgrundlaget for friplads. Ægteparret klagede og fastholdt, at underskuddet var fra indeværende år og udgjorde reelle omkostninger.

Nævnet hjemviste sagen til fornyet behandling, idet de fandt, at underskuddet skulle medtages, da det ikke var et specielt skatteteknisk fradrag og modsvaredes af en reel nedgang i familiens disponible indkomst. Kommunen klagede herefter til Ankestyrelsen, idet de fastholdt deres oprindelige afgørelse baseret på en beregning af den aktuelle månedsindtægt ganget med 12. De mente ikke, at en vurdering af familiens samlede forhold efter betalingsbekendtgørelsens § 10, stk. 3, var deres ansvar.

Ankestyrelsen fastslog, at Kommunen korrekt havde beregnet den aktuelle indtægt som den månedlige indtægt på ansøgningstidspunktet ganget med 12, jf. betalingsbekendtgørelsens § 10, stk. 1. Ved fortolkningen af "aktuel indtægt" lagde Ankestyrelsen vægt på, at der skulle ses på indtægten på ansøgningstidspunktet og det, der kunne forudses for resten af året, snarere end en samlet årsopgørelse.

Ankestyrelsens vurdering og princip

Dog fandt Ankestyrelsen, at Kommunen også skulle have foretaget en vurdering efter betalingsbekendtgørelsens § 10, stk. 3, da det ikke kunne udelukkes, at en samlet vurdering af familiens forhold var relevant. Anvendelsen af denne bestemmelse forudsætter ikke en selvstændig ansøgning, og borgerens retstilling må ikke afhænge af kommunens interne organisering.

Ankestyrelsen ændrede således det sociale ankenævns afgørelse vedrørende daginstitutionsbetaling for 1997. Afgørelsen medførte dog ikke, at der kunne kræves efterbetaling for 1997. Sagen belyser principper for økonomisk friplads, som i dag er reguleret af Dagtilbudsloven § 43, og de generelle principper for social bistand, der var gældende på tidspunktet for sagen, jf. Aktivloven § 73.

Lignende afgørelser