Command Palette

Search for a command to run...

Bindende aftale om momsrefusion ved online køb

Dato

6. november 2007

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Elektronik

Højdepunkt

Momsrefusion Den erhvervsdrivende blev pålagt at refundere forbrugeren momsbeløbet

En forbruger købte en router i en netbutik og henvendte sig samme dag, den 10. november 2005, via e-mail for at forhøre sig om muligheden for momsrefusion i forbindelse med fraflytning til udlandet. Den erhvervsdrivende svarede, at momsbeløbet ville blive tilbagebetalt, såfremt forbrugeren fremsendte dokumentation for, at produkterne var udført af landet.

Forløb efter aftaleindgåelse

Forbrugeren fremsendte den krævede dokumentation, herunder toldvæsenets stempel, hvorefter den erhvervsdrivende lovede at udbetale momsbeløbet på 181,17 kr. Efter gentagne forgæves rykkere fra forbrugeren afviste den erhvervsdrivende imidlertid at udbetale beløbet. Afvisningen blev begrundet med, at forbrugeren ikke var fraflyttet Danmark på tidspunktet for købets indgåelse.

Sagens indbringelse for Forbrugerklagenævnet

På baggrund af den manglende udbetaling og den erhvervsdrivendes afvisning blev sagen forelagt Forbrugerklagenævnet til afgørelse.

Forbrugerklagenævnet tog stilling til sagen og fastslog, at levering af varer, der af en køber, som ikke er registreret i Danmark, eller for dennes regning udføres til steder uden for EU, er fritaget for momsafgift i henhold til Momsloven § 34, stk. 1, nr. 5. Nævnet bemærkede dog, at momsrefusion til personer med bopæl uden for EU, som køber varer i Danmark, er et mellemværende mellem forretningen og forbrugeren, og at det er frivilligt for forretningerne at indgå en sådan aftale. Skat udbetaler ikke momsen.

Vurdering af den bindende aftale

Nævnet lagde den fremlagte mailkorrespondance til grund for sin afgørelse. Det blev fastslået, at den erhvervsdrivendes svar af 10. november 2005, hvor de lovede at tilbagebetale momsen mod dokumentation, udgjorde en bindende aftale. Denne antagelse blev yderligere bekræftet af den erhvervsdrivendes efterfølgende adfærd, herunder en mail af 23. januar 2006, hvor den manglende refusion alene blev forklaret med intern sagsgang, uden at der blev anfægtet en forpligtelse. Først den 16. maj 2006 afviste den erhvervsdrivende anmodningen, og denne afvisning var baseret på en fejlagtig fortolkning af momsrefusionsreglerne, ikke på mangel af en bindende aftale.

Afvisning af gebyrkrav

Den erhvervsdrivendes krav om et gebyr på 250 kr. for momsrefusion, som først blev nævnt i et brev af 22. juli 2006, blev afvist af nævnet. Dette skyldtes, at gebyret ikke havde været en del af den oprindelige bindende aftale af 10. november 2005.

Nævnets afgørelse

Forbrugerklagenævnet gav forbrugeren medhold i, at der var indgået en bindende aftale om momsrefusion. Den erhvervsdrivende blev pålagt at tilbagebetale momsbeløbet på 181,17 kr., forrente forbrugerens krav og betale sagsomkostninger til Forbrugerstyrelsen.

Lignende afgørelser