Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse i sag om reparation af herrestøvler

Dato

5. oktober 2006

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Tøj, sko, tekstil og skind

Højdepunkt

Køb af herrestøvle En uge efter købet gik venstre hæl fra på den ene støvle. Da manglen

En forbruger reklamerede en lille uge efter købet af et par herrestøvler over, at venstre hæl var gået fra. Forbrugeren krævede i den forbindelse købet ophævet.

Afvisning af krav og reparation

Den erhvervsdrivende afviste forbrugerens krav om ophævelse af købet. På trods af forbrugerens protest valgte den erhvervsdrivende at reparere støvlen.

Indbringelse for Forbrugerklagenævnet

Som følge af den erhvervsdrivendes afvisning og den tvungne reparation blev sagen indbragt for Forbrugerklagenævnet for afgørelse.

Forbrugerklagenævnet har med sagkyndig bistand besigtiget de reklamerede støvler. Nævnet lagde til grund, at den udførte reparation var fagmæssigt korrekt.

Vurdering af manglens væsentlighed

Nævnet fandt, at manglen, hvor hælen var gået fra, var uvæsentlig, da den hurtigt og let lod sig afhjælpe tilfredsstillende ved at lime hælen på igen. En sådan uvæsentlig mangel berettiger ikke i sig selv forbrugeren til at hæve købet, jf. Købeloven § 78, stk. 1, nr. 4.

Valgret mellem omlevering og afhjælpning

Da manglen kunne udbedres nemt, billigt og hurtigt, samt uden omkostninger og væsentlig ulempe for klageren, fandt nævnet ikke, at det kunne bebrejdes den erhvervsdrivende, at der ikke blev givet valgret mellem omlevering og afhjælpning, jf. Købeloven § 78, stk. 2.

Afgørelse

På baggrund af den fagmæssigt korrekte afhjælpning, som har resulteret i, at støvlerne nu fremstår mangelfri, kunne Forbrugerklagenævnet ikke give klageren medhold i klagen.

Lignende afgørelser