Afgørelse i sag om reparation af herrestøvler
Dato
5. oktober 2006
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Tøj, sko, tekstil og skind
Højdepunkt
Køb af herrestøvle En uge efter købet gik venstre hæl fra på den ene støvle. Da manglen
Lovreferencer
En forbruger reklamerede en lille uge efter købet af et par herrestøvler over, at venstre hæl var gået fra. Forbrugeren krævede i den forbindelse købet ophævet.
Afvisning af krav og reparation
Den erhvervsdrivende afviste forbrugerens krav om ophævelse af købet. På trods af forbrugerens protest valgte den erhvervsdrivende at reparere støvlen.
Indbringelse for Forbrugerklagenævnet
Som følge af den erhvervsdrivendes afvisning og den tvungne reparation blev sagen indbragt for Forbrugerklagenævnet for afgørelse.
Forbrugerklagenævnet har med sagkyndig bistand besigtiget de reklamerede støvler. Nævnet lagde til grund, at den udførte reparation var fagmæssigt korrekt.
Vurdering af manglens væsentlighed
Nævnet fandt, at manglen, hvor hælen var gået fra, var uvæsentlig, da den hurtigt og let lod sig afhjælpe tilfredsstillende ved at lime hælen på igen. En sådan uvæsentlig mangel berettiger ikke i sig selv forbrugeren til at hæve købet, jf. Købeloven § 78, stk. 1, nr. 4.
Valgret mellem omlevering og afhjælpning
Da manglen kunne udbedres nemt, billigt og hurtigt, samt uden omkostninger og væsentlig ulempe for klageren, fandt nævnet ikke, at det kunne bebrejdes den erhvervsdrivende, at der ikke blev givet valgret mellem omlevering og afhjælpning, jf. Købeloven § 78, stk. 2.
Afgørelse
På baggrund af den fagmæssigt korrekte afhjælpning, som har resulteret i, at støvlerne nu fremstår mangelfri, kunne Forbrugerklagenævnet ikke give klageren medhold i klagen.
Lignende afgørelser