Ridser på mobiltelefon afskar forbruger fra fortrydelsesret
Dato
11. december 2007
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Ridser afskar forbrugeren fra at fortryde køb af telefon En mobiltelefon var ikke
En forbruger købte en mobiltelefon via internettet. Ved modtagelsen var kassen brudt, og der var indlagt en reklame i telefonens software. Forbrugeren ønskede at udnytte sin fortrydelsesret, men den erhvervsdrivende afviste dette med henvisning til, at forbrugeren havde taget telefonen i brug ved at foretage opkald, afsende SMS-beskeder og fjerne plastfolien fra displayet.
Forbrugeren indbragte sagen for Forbrugerklagenævnet.
Forbrugerklagenævnets første afgørelse
Nævnet fastslog, at købet var et fjernsalg omfattet af Lov om visse forbrugeraftaler § 4, hvilket gav forbrugeren ret til at fortryde købet inden for 14 dage i henhold til Lov om visse forbrugeraftaler § 18. Det blev ikke bestridt, at de tidsmæssige betingelser var opfyldt.
Den erhvervsdrivende argumenterede for, at ibrugtagning afskærer fortrydelsesretten. Nævnet henviste til Lov om visse forbrugeraftaler § 20, stk. 1, som kræver, at varen kan tilbagegives i væsentlig samme stand og mængde. Ibrugtagning afskærer ikke i sig selv fortrydelsesretten, medmindre det er åbenbart, at ibrugtagning formindsker salgsværdien, og forbrugeren er gjort udtrykkeligt opmærksom herpå, jf. Lov om visse forbrugeraftaler § 20, stk. 3, nr. 1. Nævnet fandt, baseret på en sagkyndigs udtalelse om, at spor efter brug let kunne fjernes, at telefonen stadig fremstod som ny og kunne tilbageleveres i væsentlig samme stand. Derfor havde forbrugeren ret til at fortryde købet og få tilbagebetalt købesummen på 2.899,28 kr. i henhold til Lov om visse forbrugeraftaler § 21, stk. 2.
Genoptagelse af sagen
Efter nævnets afgørelse sendte forbrugeren telefonen retur til den erhvervsdrivende. Den erhvervsdrivende konstaterede, at telefonen var ridset flere steder og anmodede om genoptagelse af sagen. Forbrugerklagenævnets formand imødekom anmodningen.
Forbrugerklagenævnet genoptog sagen og besigtigede mobiltelefonen, hvor de konstaterede ridser på bag-cover, forside og display.
Vurdering af varens stand
Den erhvervsdrivende fastholdt, at telefonen ikke kunne tilbageleveres i væsentlig samme stand på grund af ridserne. Forbrugeren anførte, at ridserne skyldtes længere tids opbevaring som følge af den erhvervsdrivendes oprindelige nægtelse af at tage telefonen retur. Nævnet henviste til Lov om visse forbrugeraftaler § 20, stk. 2, som fastslår, at fortrydelsesretten bevares, medmindre beskadigelsen skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra forbrugerens side. Det blev fremhævet, at det påhviler forbrugeren at godtgøre, at en beskadigelse, der opstår efter varens levering, ikke skyldes forbrugerens uagtsomhed eller manglende omsorg.
Nævnets endelige afgørelse
Nævnet fandt, at forbrugeren ikke havde godtgjort, at beskadigelsen ikke skyldtes uagtsomhed eller manglende omsorg fra forbrugerens side. Det forhold, at beskadigelsen eventuelt var sket efter den erhvervsdrivendes nægtelse af at tage telefonen retur, ændrede ikke ved dette. På denne baggrund var forbrugeren ikke berettiget til at fortryde købet.
Lignende afgørelser