Command Palette

Search for a command to run...

Manglende afhjælpning inden rimelig tid - Computer

Dato

21. juli 2007

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Elektronik

Højdepunkt

Et afhjælpningsforsøg ikke udført inden rimelig tid Strømforsyningen til en computer

En forbruger reklamerede over en defekt strømforsyning til en computer, som var købt ca. 1 år og 3 måneder tidligere. Strømforsyningen gjorde computeren ubrugelig.

Forløb af reklamationssagen

Forbrugeren indsendte den defekte strømforsyning til den erhvervsdrivende den 13. december, med en forventet reparationstid på 10-12 dage. Den 29. december anmodede den erhvervsdrivende om, at computeren også blev indsendt, hvilket forbrugeren efterkom den 11. januar.

Manglende afhjælpning og ophævelse

Efter gentagne rykkere fra forbrugeren den 9. februar og 20. februar, valgte forbrugeren at hæve købet den 1. marts. Den erhvervsdrivende hævdede at have tilbudt en midlertidig løsning med en alternativ strømforsyning den 11. februar, hvilket forbrugeren dog afviste at have modtaget. Sagen blev herefter indbragt for Forbrugerklagenævnet.

Forbrugerklagenævnet lagde til grund, at strømforsyningen var defekt, og at den erhvervsdrivende havde tilbudt at afhjælpe fejlen.

Nævnets vurdering af afhjælpningstid

Nævnet vurderede sagen i henhold til Købeloven § 78, stk. 4 sammenholdt med Købeloven § 79, som fastslår, at sælgeren skal opfylde tilbud om afhjælpning inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen. Uanset den erhvervsdrivendes påstand om et tilbud den 11. februar, fandt nævnet, at manglen ikke var udbedret inden for rimelig tid.

Afgørelse om købsophævelse og tilbagebetaling

På baggrund heraf fandt nævnet, at forbrugeren var berettiget til at hæve købet i medfør af Købeloven § 78, stk. 4.

Et flertal af nævnet (3 medlemmer) afgjorde, at forbrugeren var berettiget til at få hele købesummen tilbagebetalt. Et mindretal (2 medlemmer) mente, at der skulle fradrages for brug, da computeren var 1 år og 3 måneder gammel og dermed faldet i værdi. Afgørelsen blev truffet i overensstemmelse med flertallets opfattelse. Den erhvervsdrivende blev desuden pålagt at forrente forbrugerens krav og betale sagsomkostninger til Forbrugerstyrelsen.

Lignende afgørelser