Urimelig aftale ved dørsalg af leksikon til ung studerende
Dato
22. juli 2004
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Abonnement-, service- og tjenesteydelser
Højdepunkt
Uklare prisoplysninger ved dørsalg af bøger Aftale om levering af bøger indgået ved
En 19-årig studerende indgik en aftale om køb af et leksikon og årbøger efter et uanmodet besøg af en dørsælger. Ved aftalens indgåelse fik hun udleveret de to første bøger, hvilket startede den 14-dages fortrydelsesfrist. Efter fristens udløb modtog hun en ordrebekræftelse og en regning på 1.308 kr. for de leverede bøger. Det var først på dette tidspunkt, at hun blev klar over aftalens fulde omfang, som beløb sig til mindst 7.164 kr. inden virkningen af en opsigelse. Forbrugeren forsøgte herefter forgæves at blive løst fra kontrakten.
Sagen vedrører en købsaftale indgået via uanmodet personlig henvendelse. På aftaletidspunktet var sådanne henvendelser vedrørende salg af bøger undtaget fra det daværende forbud mod uanmodede personlige henvendelser, jf. Lov om visse forbrugeraftaler § 2, stk. 2, nr. 2. Det blev dog bemærket, at en ny lov, der trådte i kraft efter sagens tidspunkt, ville indføre et generelt forbud mod uanmodet personlig henvendelse med henblik på salg.
Forbrugerens misforståelse af aftalen
Klageren forklarede, at hun af dørsælgeren fik oplyst, at bogværket blev solgt til nedsat pris, og hun forstod aftalen således, at hun alene forpligtede sig til at betale 225 kr. pr. måned over seks måneder. Det fremgik ikke klart af kontrakten, at den samlede forpligtelse var mindst 7.164 kr. Den fulde forpligtelse og pris skulle udledes ved en nøje gennemgang og sammenregning af priser, hvilket ikke umiddelbart fremgik af kontrakten. Nævnet lagde vægt på det "overrumplings- og overtalelseselement", der er karakteristisk for dørsalg, og som kan påvirke aftalens gyldighed.
Forbrugerklagenævnet fandt, at aftalen var urimelig og i strid med redelig handlemåde, og den var derfor ikke bindende for klageren.
Begrundelse for afgørelsen
Nævnet vurderede, at det under de givne omstændigheder måtte anses for urimeligt og i strid med redelig handlemåde at gøre aftalen gældende, jf. Aftaleloven § 38 c, jf. Aftaleloven § 36. Dette gjaldt, selvom klageren ikke havde fortrudt aftalen rettidigt inden for fortrydelsesfristen. Begrundelsen var, at klageren først blev klar over aftalens reelle omfang og den samlede pris, da hun modtog ordrebekræftelsen og regningen, hvilket skete efter fortrydelsesfristens udløb.
Konsekvens af afgørelsen
Aftalen blev erklæret ikke-bindende for klageren. Dette medførte, at klageren blev fritaget for sin betalingsforpligtelse i henhold til aftalen, og at allerede udvekslede ydelser skulle tilbageleveres.
Lignende afgørelser