Manglende registrering af udvidet garanti på computer
Dato
25. november 2004
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Køb af computer med 2 års garanti Det var urimeligt at afvise at reparere en computer
Lovreferencer
En forbruger købte i november 2000 en computer og betalte 950 kr. for en udvidet garanti, der forlængede den samlede garantiperiode til tre år.
Gentagne fejl og producentens afvisning
Inden for det første år blev computeren repareret to gange. Da computeren for tredje gang gik i stykker, to år efter købet, nægtede producenten at udføre reparationen uden omkostninger. Producenten henviste til, at forbrugeren ikke havde registreret sig for den udvidede garanti inden for det første år, som det fremgik af garantibetingelserne. Disse betingelser krævede, at forbrugeren udfyldte en tilmeldingsblanket, som kunne fås hos en autoriseret forhandler, og sendte den til producenten.
Forsøg på registrering og midlertidig løsning
Forbrugeren forsøgte efter afvisningen at registrere sig, men blev afvist, da det var for sent. Efter en skriftlig reklamation til producenten blev computeren dog repareret uden omkostninger.
Ny fejl og indbringelse for Forbrugerklagenævnet
Et halvt år senere opstod der igen problemer med computeren. Producenten afviste på ny at reparere med henvisning til den manglende registrering. Sagen blev herefter indbragt for Forbrugerklagenævnet.
Forbrugerklagenævnet fastslog, at klageren havde betalt for den udvidede garanti og reklameret inden for garantiperioden. Producenten afviste dog at være forpligtet af garantien på grund af manglende indsendelse af en tilmeldingsblanket.
Urimeligt garantivilkår
Nævnet fandt, at det ikke var klart fremhævet i det udleverede materiale, at garantiens ikrafttræden var betinget af indsendelse af en udfyldt tilmeldingsblanket. Et sådant vilkår blev desuden anset for at være i strid med Forbrugerombudsmandens retningslinjer for anvendelse af garantiudsagn til forbrugere i reklamer og aftalevilkår (fra december 1987 og juni 2003). Producenten havde heller ikke godtgjort en berettiget interesse i at håndhæve vilkåret.
Tilsidesættelse af vilkår og ret til reparation
På baggrund heraf anså nævnet det for urimeligt og i strid med redelig handlemåde, at producenten havde betinget garantiens ikrafttræden af indsendelse af tilmeldingsblanketten. Vilkåret blev derfor tilsidesat i henhold til Aftaleloven § 38 c sammenholdt med Aftaleloven § 36. Dette medførte, at klageren var berettiget til at få sin computer repareret under garantien.
Forlængelse af garantiperiode
Da producenten burde have repareret computeren inden rimelig tid efter klagerens reklamation i juni 2003, og da der på dette tidspunkt resterede fem måneder af garantiperioden, som klageren ikke havde haft nytte af, havde klageren krav på, at garantiperioden blev forlænget med fem måneder regnet fra computerens udlevering efter reparation.
Lignende afgørelser