Erhvervsdrivende skal tilbagebetale opkrævet selvrisiko da reklamationen burde behandles efter købeloven og ikke forsikringen
Dato
9. juni 2005
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Reklamation behandlet som forsikringssag Den erhvervsdrivende var ikke berettiget
Lovreferencer
En forbruger købte en bærbar computer til 21.999 kr. og tegnede samtidig en tryghedsforsikring. Cirka 1 år og 4 måneder efter købet reklamerede forbrugeren over, at computerens tændknap ikke virkede. Den erhvervsdrivende meddelte, at en reparation ikke var rentabel, og tilbød en tilsvarende computer via tryghedsforsikringen mod en selvrisiko på 500 kr.
Forbrugerklagenævnet traf afgørelse i sagen, hvor hovedspørgsmålet var, om fejlen var en mangel efter købeloven eller udelukkende dækket af den tegnede forsikring.
Vurdering af producentgaranti
Forbrugeren påstod, at computeren var omfattet af en producentgaranti og fremlagde et udprint fra producentens hjemmeside som dokumentation. Nævnet fandt dog ikke, at dette var tilstrækkelig dokumentation for garantidækning, da der ikke var fremlagt et garanticertifikat eller lignende, og den erhvervsdrivende benægtede garantidækning.
Vurdering af mangel efter købeloven
Forbrugeren gjorde gældende, at computeren var behæftet med en mangel efter købelovens regler, da reklamationen skete inden for den 2-årige reklamationsfrist. Den erhvervsdrivende anerkendte, at computeren var fejlbehæftet efter en undersøgelse på eget værksted, men mente, at fejlen alene var dækket af forsikringen og ikke gav forbrugeren beføjelser efter købeloven.
Nævnet fastslog, at købelovens beskyttelsespræceptive regler om mangler i forbrugerkøb har forrang. Det betyder, at en tillægsforsikring ikke kan stille køberen ringere, end hvad der følger af købeloven. Sælgeren kan eksempelvis ikke opkræve selvrisiko, hvis reklamationen vedrører en mangel, der berettiger køberen til ombytning efter købeloven.
Bevisbyrde og bortskaffelse af computeren
Det påhvilede den erhvervsdrivende at bevise, at fejlen ikke var en mangel i købelovens forstand, men udelukkende dækket af forsikringen. Den erhvervsdrivende havde imidlertid ikke redegjort nærmere for computerens fejl, og computeren var blevet bortskaffet af værkstedet, inden nævnets sagkyndige kunne foretage en vurdering. Dette bevismæssige forhold kom den erhvervsdrivende til skade.
Afgørelse
Nævnet lagde på baggrund heraf til grund, at computeren var behæftet med en oprindelig mangel i henhold til Købeloven § 76, stk. 1, nr. 4. Den erhvervsdrivende var derfor ikke berettiget til at kræve betaling af selvrisikoen. Den erhvervsdrivende blev pålagt at tilbagebetale den opkrævede selvrisiko på 550 kr. til forbrugeren med tillæg af renter.
Lignende afgørelser