Mangelfuld lysekrone kunne ikke ombyttes - Forbruger kunne ikke kræve omlevering
Dato
31. december 2003
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Møbler og boligudstyr
Højdepunkt
Mangelfuld lysekrone kunne ikke ombyttes En forbruger kunne ikke kræve omlevering
En forbruger købte en nedsat demonstrationsmodel af en lysekrone for 1.399 kr., oprindeligt prissat til 1.999 kr. Lysekronen skulle afhentes dagen efter købet. Kort tid efter handlen kontaktede den erhvervsdrivende forbrugeren telefonisk for at meddele, at lysekronen var defekt og derfor ikke kunne leveres. Den erhvervsdrivende tilbød at refundere købsprisen, men forbrugeren afviste dette og insisterede i stedet på ombytning af varen. Sagen blev herefter indbragt for Forbrugerklagenævnet til afgørelse.
Forbrugerklagenævnet fastslog, efter en besigtigelse foretaget af Forbrugerstyrelsen, at lysekronens transformator var defekt, og at denne fejl kunne udbedres for 250 kr. Nævnet konkluderede, at lysekronen var mangelfuld ved leveringen, hvilket var i overensstemmelse med Købeloven § 76, stk. 1, nr. 4.
Afslag på omlevering
Da købet specifikt angik en bestemt lysekrone (en demonstrationsmodel), kunne forbrugerens krav om omlevering ikke imødekommes. Dette blev begrundet med Købeloven § 78, stk. 1, jf. Købeloven § 42, som regulerer køb af speciesgenstande. Forbrugeren havde ikke fremsat andre mangelsbeføjelser. Derfor kunne forbrugeren ikke gøre yderligere krav gældende mod den erhvervsdrivende ud over at kræve den solgte lysekrone udleveret i den stand, den var købt.
Lignende afgørelser