Forbruger kunne hæve køb af mobiltelefon efter gentagen mangel
Dato
31. december 2003
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Forbrugeren kunne hæve købet, da der gik for lang tid En forbruger krævede købet
Lovreferencer
En forbruger købte en mobiltelefon, som få måneder efter købet ikke længere kunne indlæse SIM-kortet. Den erhvervsdrivende foretog en vederlagsfri reparation, som tog 14 dage. I reparationsperioden blev forbrugeren tilbudt en lånetelefon, men afviste denne, da den ikke havde farveskærm, GPRS eller Bluetooth, i modsætning til forbrugerens egen telefon. Efter afhentning af den reparerede telefon opstod samme problem igen allerede dagen efter.
Forbrugeren krævede herefter købet ophævet, men den erhvervsdrivende afviste kravet og tilbød i stedet endnu en afhjælpning i form af reparation. Forbrugeren valgte at indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet.
Forbrugerklagenævnet fandt, at den reklamerede mangel – at telefonen ikke kunne indlæse SIM-kortet – var væsentlig og som udgangspunkt berettigede forbrugeren til at hæve købet i medfør af Købeloven § 78, stk. 1, nr. 4.
Sælgers afhjælpningsret og købers valg
Nævnet bemærkede, at sælgeren ifølge Købeloven § 78, stk. 3 kan afværge køberens hævebeføjelse ved at tilbyde afhjælpning eller omlevering. Valget mellem disse beføjelser tilkommer dog som udgangspunkt køberen. Det er desuden et krav, at afhjælpning eller omlevering sker inden rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. Købeloven § 78, stk. 4 sammenholdt med Købeloven § 79.
Begrundelse for ophævelse
Den erhvervsdrivende havde ikke godtgjort, at manglen ikke kunne være afhjulpet allerede ved første forsøg. Desuden havde den erhvervsdrivende alene tilbudt afhjælpning og ikke omlevering. På denne baggrund fandt nævnet, at forbrugeren ikke var forpligtet til at tåle endnu et afhjælpningsforsøg, og at kravet om købets ophævelse derfor var berettiget i henhold til Købeloven § 78, stk. 4.
Lignende afgørelser