Forbruger kunne ikke gøre garantikrav gældende over for forhandler vedrørende lommecomputer købt online
Dato
15. september 2005
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Garantikrav kunne kun rettes mod producenten Det var ikke bevist, at en lommecomputer
En forbruger købte den 30. september 2002 en lommecomputer via internettet for 945 kr. Computeren var en del af et italiensk restparti og blev leveret med italiensk software og brugervejledning. Forbrugeren modtog dog links til download af engelsksproget software og brugervejledning. Det fremgik af producentens engelsksprogede brugerhåndbog, at producenten ydede en 2-årig garanti til slutbrugeren på produktet.
Reklamation og Sælgers Håndtering
Knap et år efter købet reklamerede forbrugeren over fejl i forbindelse med kalibrering af lommecomputeren og sendte den til den erhvervsdrivende. Den erhvervsdrivende henviste forbrugeren til at indsende computeren direkte til producenten, da det ikke var godtgjort, at computeren var mangelfuld. Den erhvervsdrivende sendte et link til producentens hjemmeside for fejlmelding og returnerede lommecomputeren til forbrugeren.
Forbrugerklagenævnets Inddragelse
Forbrugeren mente, at den erhvervsdrivende skulle have sørget for at sende computeren til reparation hos producenten. Sagen blev derfor indbragt for Forbrugerklagenævnet. Nævnet lod en sagkyndig undersøge computeren. Den sagkyndige kunne ikke tænde computeren og dermed ikke undersøge årsagen til funktionssvigtet, men fandt ingen tegn på uhensigtsmæssig brugspåvirkning.
Forbrugerklagenævnet traf afgørelse i sagen med følgende begrundelse:
Garantiforhold
Nævnet fastslog, at den erhvervsdrivende havde solgt computeren uden at henvise til en specifik garanti fra sælgerens side. Derfor kunne forbrugeren ikke påberåbe sig en særlig retsstilling over for den erhvervsdrivende baseret på producentens garanti. Eventuelle garantikrav skulle rettes direkte mod producenten, som var den, der havde ydet garantien.
Bevisbyrde for Mangel
Lommecomputerens funktionssvigt indtraf næsten et år efter købet. Det var forbrugerens bevisbyrde at godtgøre, at funktionssvigtet skyldtes en oprindelig mangel ved computeren. Da den sagkyndige ikke kunne udtale sig om årsagen til funktionssvigtet, kunne det ikke anses for godtgjort, at fejlen skyldtes oprindelige egenskaber ved computeren frem for efterfølgende brugsomstændigheder eller lignende.
Sælgers Forpligtelse og Forventninger
Da forbrugeren ikke havde godtgjort, at computeren var behæftet med en mangel, kunne der ikke gives medhold i, at den erhvervsdrivende havde pligt til at undersøge og forsøge at reparere computeren eller til at videresende den til producenten. Forbrugeren var blevet vejledt af den erhvervsdrivende om, hvordan reklamation kunne rettes til producenten, og kunne derfor ikke med rette forvente yderligere bistand fra den erhvervsdrivendes side, især i betragtning af, at computeren var købt billigt over nettet med anvisning på download af manual og software.
Lignende afgørelser