Ikke krav på betaling for fejlsøgning og udskiftning af bundkort
Dato
14. marts 2005
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Ikke krav på betaling for fejlsøgning og udskiftning af bundkort Den erhvervsdrivende
En forbruger købte et bundkort og monterede det i sin personlige computer. Kort tid efter opstod der mistanke om, at bundkortet var defekt, hvorefter forbrugeren reklamerede til sælgeren via en online reklamationsformular. I den forbindelse godkendte forbrugeren sælgerens reklamationsvilkår.
Sælgerens reklamationsvilkår
Sælgerens vilkår indeholdt en bestemmelse om, at der ville blive opkrævet en timetakst på 200 DKK pr. halve time for fejlsøgning på komplette pc-systemer, der ikke var købt eller monteret af sælgeren. Det blev dog anført, at hvis man ikke ønskede, at sælgeren foretog fejlsøgning, skulle det defekte produkt afmonteres og sendes separat.
Forbrugerens handling og sælgerens krav
Forbrugeren valgte at returnere sin komplette pc og anmodede om en fuld gennemgang. Sælgeren konstaterede en fejl ved bundkortet og udskiftede det. Efterfølgende krævede sælgeren betaling for arbejdet med udskiftningen og henviste til, at en komplet pc var blevet returneret, hvilket havde medført en længere arbejdstid for adskillelse og samling af pc'en.
Forbrugerens indsigelse
Forbrugeren nægtede at betale for udskiftningen, idet vedkommende mente, at det ikke tydeligt fremgik af sælgerens betingelser, at der skulle betales for udskiftning af et defekt bundkort. Sagen blev herefter indbragt for Forbrugerklagenævnet.
Forbrugerklagenævnet traf afgørelse i sagen og fandt, at sælgeren ikke var berettiget til at kræve betaling for den udførte fejlsøgning og udskiftning af bundkortet.
Mangelfuld vare og sælgerens forpligtelse
Nævnet fastslog, at bundkortet var behæftet med en mangel, hvilket sælgeren havde anerkendt, jf. Købeloven § 76, stk. 1. Det blev understreget, at afhjælpning af en mangel skal ske inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. Købeloven § 78, stk. 4. Disse krav kan ikke fraviges til skade for køberen, jf. Købeloven § 1, stk. 2.
Ugyldighed af sælgerens vilkår
Nævnet fandt, at sælgerens vilkår om betaling for fejlsøgning på komplette pc-systemer var i strid med Købeloven § 78, stk. 4. En sådan betingelse kunne derfor ikke begrunde et krav om betaling for en sædvanlig fejlsøgning med henblik på at konstatere en mangel. Nævnets sagkyndige bekræftede desuden, at fejlsøgning på et bundkort sædvanligvis kan finde sted uden en egentlig adskillelse af computeren. Da sælgerens testrapport ikke angav yderligere fejlsøgning ud over det nødvendige for at konstatere fejlen, havde sælgeren ikke godtgjort en arbejdsindsats, der berettigede til betaling.
Betaling for udskiftning
Forbrugerklagenævnet bemærkede, at sælgeren ikke var forpligtet til at udskifte bundkortet efter købeloven; sælgeren kunne have returneret computeren og et nyt bundkort. For at være berettiget til betaling for udskiftningen, skulle sælgeren på forhånd have sikret sig forbrugerens accept af, at udskiftningen skete for forbrugerens regning. Da forbrugeren alene havde anmodet om ombytning og ikke havde tilkendegivet ønske om en betalt udskiftning, fandt nævnet det ikke godtgjort, at forbrugeren forudgående havde accepteret at betale for arbejdet.
Afgørelse
Som følge heraf kunne sælgeren ikke kræve betaling for den udførte fejlsøgning og udskiftning af bundkortet. Forbrugeren havde derfor krav på at få refunderet det betalte vederlag. Den erhvervsdrivende blev desuden pålagt at forrente forbrugerens krav fra 30 dage efter, at Forbrugerstyrelsen havde sendt klageformularen til den erhvervsdrivende.
Lignende afgørelser