Command Palette

Search for a command to run...

Elektronisk nyhedsbrev med prisoplysninger – bindende tilbud eller opfordring til at gøre tilbud?

Dato

31. december 2003

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Elektronik

Højdepunkt

Forkert pris bandt ikke erhvervsdrivende Et elektronisk nyhedsbrev - stilet til en

En forbruger modtog et elektronisk nyhedsbrev fra en erhvervsdrivende, der indeholdt prisoplysninger for forskellige produkter, herunder et kamera til 1.275 kr. Nyhedsbrevet var adresseret med "Kære nyhedsmail-modtager" og indeholdt et link til den erhvervsdrivendes hjemmeside, hvorfra produkter kunne bestilles.

Forløb efter modtagelse af nyhedsbrev

Dagen efter modtagelsen af nyhedsbrevet kontaktede forbrugeren den erhvervsdrivende telefonisk for at bestille kameraet til den annoncerede pris. Den erhvervsdrivende afviste dog at sælge kameraet til den pris, idet de oplyste, at prisen i nyhedsbrevet var en fejl, og at den korrekte pris hele tiden havde været angivet på deres hjemmeside.

Indbringelse for Forbrugerklagenævnet

Forbrugeren valgte herefter at indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet for at få afgjort, om den erhvervsdrivende var bundet af den fejlbehæftede pris i nyhedsbrevet.

Forbrugerklagenævnet lagde til grund, at forbrugeren modtog nyhedsbrevet med den fejlagtige pris, og at den erhvervsdrivende straks ved den telefoniske henvendelse oplyste om prisfejlen.

Nævnets flertal (3 medlemmer)

Et flertal af nævnets medlemmer vurderede, at prisangivelser i annoncer, reklamer og kataloger, der er rettet mod en bred kreds, som udgangspunkt skal betragtes som en opfordring til at afgive tilbud og ikke som et bindende tilbud. Derimod anses udbud af varer på en hjemmeside med bestillingsfacilitet i almindelighed som bindende tilbud omfattet af Aftaleloven § 1.

Flertallet fandt, at nyhedsbrevet havde karakter af en masseforsendelse, selvom det blev sendt til en e-mailadresse, og at det derfor var en opfordring til at gøre tilbud. Det blev fremhævet, at der ikke var en direkte elektronisk bestillingsfunktion i selve nyhedsbrevet, men at modtagerne skulle benytte et link til den erhvervsdrivendes hjemmeside. Det blev lagt til grund, at forbrugeren ved elektronisk bestilling via hjemmesiden ville være blevet bekendt med den korrekte pris. Da den erhvervsdrivende straks ved forbrugerens telefoniske henvendelse gjorde opmærksom på den fejlagtige pris, blev der ikke anset for at være indgået en bindende aftale om køb af kameraet. Forbrugeren havde derfor ikke et krav mod den erhvervsdrivende.

Nævnets mindretal (2 medlemmer)

Et mindretal af nævnets medlemmer mente, at nyhedsbrevet skulle betragtes som et bindende tilbud i henhold til Aftaleloven § 1, da det var stilet direkte til forbrugeren via hans e-mailadresse. De argumenterede for, at den erhvervsdrivende ikke kunne tilbagekalde tilbuddet, da prisoplysningen ikke var rettet, inden tilbuddet kom til forbrugerens kundskab, jf. Aftaleloven § 7. Da forbrugeren accepterede tilbuddet inden rimelig tid, fandt mindretallet, at der var indgået en bindende aftale om køb af kameraet til 1.275 kr.

Afgørelse

Afgørelsen blev truffet i overensstemmelse med stemmeflertallet, hvilket betød, at forbrugeren ikke fik medhold i sit krav.

Lignende afgørelser