Forbrugerklagenævnet: Støvsugergaranti og urimelige vilkår
Dato
31. december 2002
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Elektronik
Højdepunkt
Støvsuger med 5 års motorgaranti En forbruger købte en støvsuger med 5 års motorgaranti
Lovreferencer
En forbruger erhvervede en støvsuger, der var omfattet af en 5-årig motorgaranti. Garantien var dog betinget af, at støvsugeren årligt blev indleveret til eftersyn og fik udskiftet filteret. Selvom eftersynet var gratis, skulle forbrugeren selv afholde udgiften til filterudskiftningen. Efter cirka et års brug begyndte støvsugerens motor at hyle, hvilket fik forbrugeren til at reklamere over for den erhvervsdrivende.
Undersøgelse og garantibortfald
Ved den erhvervsdrivendes undersøgelse af støvsugeren blev det konstateret, at der var trængt slibestøv fra et trægulv ind i motoren. På baggrund heraf meddelte den erhvervsdrivende, at garantien var bortfaldet.
Sagkyndig vurdering
Forbrugeren valgte herefter at indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet. Under nævnets behandling af sagen blev der foretaget en sagkyndig besigtigelse af støvsugeren. Denne besigtigelse afslørede, at en uhensigtsmæssig konstruktion af støvsugeren var en medvirkende årsag til, at støv kunne trænge ind i motoren.
Forbrugerklagenævnet traf afgørelse i sagen og vurderede de fremlagte garantivilkår.
Tilsidesættelse af garantivilkår
Nævnet bemærkede, at garantikortet specificerede, at den 5-årige motorgaranti var betinget af årlige serviceeftersyn og filterudskiftning, hvoraf filterudskiftningen var på forbrugerens regning. Da disse vilkår pålagde forbrugeren årlige udgifter i hele garantiperioden, fandt nævnet, at vilkåret om årligt eftersyn og udskiftning af filterpose var urimeligt og derfor skulle tilsidesættes i henhold til Aftaleloven § 38 c, stk. 1, jf. § 36.
Dækning under garanti
Baseret på den sagkyndiges oplysninger lagde nævnet til grund, at støvsugeren havde en uhensigtsmæssig konstruktion, idet den manglede et effektivt sekundært filter til at opfange støv, der trængte uden om filterposen. Denne konstruktionsfejl blev anset for at være en medvirkende årsag til den opståede skade på motoren. Som følge heraf fastslog nævnet, at skaden var omfattet af garantien.
Afhjælpning og ophævelse af køb
Forbrugeren blev derfor fundet berettiget til at få motoren, inklusive lejer, udskiftet uden omkostninger inden for 30 dage fra afgørelsesdatoen. Nævnet fastslog endvidere, at hvis der ikke var sket en tilfredsstillende afhjælpning senest 30 dage fra dato, ville forbrugeren være berettiget til at hæve købet.
Lignende afgørelser