Command Palette

Search for a command to run...

Kontanthjælp under forrevalidering - formueforholds betydning

Dato

10. juli 2013

Eksterne links

Læs hele sagen

Juridisk område

Aktivloven

Emner

Uddannelsesbetingede udgifter, Kontanthjælp, Formue, Værdi af kost, Forrevalidering, Revalidering

En handicappet ansøger fik efter folkeskolen ophold på en efterskole. Fra ansøger fyldte 18 år i oktober 2000, bevilgede kommunen støtte til opholdet som forrevalidering, da ansøger blev vurderet omfattet af personkredsen for revalidering og havde behov for et afklarende forløb. Kommunen bevilgede hjælp til opholdsbetalingen efter Aktivloven § 63, men krævede en egenbetaling på ca. 1.100 kr. pr. måned.

Kommunen henviste til, at ansøger havde en formue på ca. 22.000 kr., hvoraf kun 10.000 kr. kunne ses bort fra i henhold til Aktivloven § 14. De resterende 12.000 kr. skulle dække ansøgers behov i ca. 5 måneder, da ansøger var under 25 år og hjemmeboende.

Nævnet pålagde kommunen at udbetale kontanthjælp fra den 1. november 2000, idet nævnet fandt, at ansøgers formueforhold ikke havde betydning, da kommunen havde anerkendt ham som revalidend og godkendt efterskoleopholdet som forrevalidering. Nævnet fandt dog, at der skulle ske fradrag for kost og logi, og godkendte kommunens beregning af egenbetalingen.

Kommunen klagede til Ankestyrelsen og henviste til, at en revalidend bevarer sit hidtidige forsørgelsesgrundlag under forrevalidering, jf. Aktivloven § 47, stk. 4. Kommunen mente, at udmåling af kontanthjælp skulle ske efter de almindelige bestemmelser, herunder Aktivloven § 14, og at formueforhold kun kunne ses bort fra ved udbetaling af revalideringsydelse, jf. Aktivloven § 52, når der forelå en realistisk erhvervsplan. Dette var ikke tilfældet i denne sag, hvor efterskoleopholdet var et afklarende forløb.

Ankestyrelsen fandt, at der ikke var hjemmel til at se bort fra ansøgers formueforhold under hans forrevalidering. Ansøger havde derfor ikke ret til at modtage kontanthjælp fra den 1. november 2000.

Begrundelse for afgørelsen

Ankestyrelsen begrundede afgørelsen med, at en revalidend bevarer sit hidtidige forsørgelsesgrundlag under forrevalideringen, jf. Aktivloven § 47, stk. 4. Udbetaling af revalideringsydelse kræver, at der er iværksat revalidering i overensstemmelse med en fastlagt erhvervsplan, jf. Aktivloven § 51, stk. 1.

Da ansøger var omfattet af forældrenes forsørgelsespligt, indtil han overgik til forrevalidering, kunne han modtage kontanthjælp under forrevalideringen, hvis han opfyldte de almindelige betingelser herfor. I henhold til Aktivloven § 14, stk. 1 kunne kommunen imidlertid ikke yde hjælp, hvis ansøgeren havde formue, som kunne dække det økonomiske behov. Kommunen skulle se bort fra et beløb på op til 10.000 kr. (for enlige).

Da ansøger havde en formue, som i en periode kunne dække hans økonomiske behov, havde han ikke ret til at modtage kontanthjælp samtidig. Ankestyrelsen fandt endvidere, at ansøger af sin formue selv skulle afholde udgiften til kost under opholdet på efterskolen, jf. principperne i SM O-5-98. Den del af opholdsbetalingen, der vedrørte kost, kunne ikke anses for at være en særlig udgift som følge af uddannelsen, jf. Aktivloven § 63, stk. 1.

Ankestyrelsen ændrede således det sociale nævns afgørelse.

Lignende afgørelser