Prisstigning efter aftale om flytning - Forbrugerklagenævnets afgørelse
Dato
31. december 2002
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Flytning og transport
Højdepunkt
Prisstigning efter aftalens indgåelse Flytning og opbevaring. Prisstigning efter
Lovreferencer
En forbruger indgik en telefonisk aftale med et flyttefirma om flytning og opbevaring af hendes indbo. Ved aftalens indgåelse blev en pris på mellem 3.000 og 4.000 kr. aftalt for arbejdet.
Ordrebekræftelse og prisafvigelse
Under flytningen blev forbrugeren præsenteret for en ordrebekræftelse til underskrift. Denne bekræftelse angav firmaets timepris for flytning, men indeholdt ingen samlet pris for den udførte ydelse. Efterfølgende blev forbrugeren afkrævet et vederlag, der langt oversteg den oprindeligt aftalte pris.
Forbrugeren valgte herefter at indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet for at få afklaret tvisten om den forhøjede pris.
Forbrugerklagenævnet behandlede sagen om den uretmæssige prisstigning og traf følgende afgørelse:
Prisaftale og flyttefirmaets ansvar
Nævnet lagde til grund, at den telefonisk aftalte pris for flytningen var mellem 3.000 og 4.000 kr. Flyttefirmaet havde anført, at prisen var estimeret til ca. 4.000 kr. ekskl. moms, og at forbrugeren ikke havde oplyst om opmagasineringens varighed eller den nye adresse. Nævnet fandt dog, at flyttefirmaet som fagmand burde have udspurgt om disse forhold, da de var afgørende for prisoverslagets størrelse. Det blev også vægtlagt, at flyttefirmaet afviste at besigtige flyttegodsets omfang, da forbrugeren opfordrede hertil.
Ordrebekræftelsens gyldighed
Nævnet fandt, at den ordrebekræftelse, forbrugeren underskrev, ikke kunne tillægges vægt. Dette skyldtes, at den ikke indeholdt en samlet pris, der svarede til det telefoniske prisoverslag, og forbrugeren som forbruger ikke umiddelbart kunne beregne den samlede pris ud fra de angivne timepriser.
Redelig handlemåde og aftalens binding
Flyttefirmaets fremgangsmåde med at få forbrugeren til at underskrive yderligere dokumenter efter at have fjernet og taget indboet i besiddelse, blev anset for at være i strid med redelig handlemåde. Nævnet vurderede, at forbrugeren på dette tidspunkt var i en presset situation. Derfor kunne forbrugerens underskrift på disse dokumenter ikke binde hende ud over det, der allerede var mundtligt aftalt eller lå i naturlig forlængelse heraf, jf. Aftaleloven § 38 c og Aftaleloven § 36.
Bevisbyrde for moms og tilbagebetaling
Nævnet fastslog, at den aftalte pris var 4.000 kr. Da der var uenighed om, hvorvidt dette beløb var inkl. moms, og da forbrugeren er forbruger, lå bevisbyrden hos flyttefirmaet for at dokumentere, at prisen var ekskl. moms. Da denne bevisbyrde ikke blev løftet, var forbrugeren berettiget til at forvente en pris på højst 4.000 kr. inkl. alle afgifter.
Forbrugeren havde desuden betalt 2.000 kr. for at få udleveret tilbageholdte skabslåger. Nævnet fandt, at denne betaling ikke udgjorde en accept af en prisforhøjelse, men alene var foretaget for at afbryde flyttefirmaets uretmæssige tilbageholdelse af indboet. Flyttefirmaet blev derfor pålagt at tilbagebetale 2.000 kr. til forbrugeren.
Lignende afgørelser