Ret til revalidering trods aktiveringsydelse
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Aktivloven
Emner
Ikke tilstrækkeligt tilbud, Kompetence, Uddannelsesbetingede udgifter, Jobplan, Tilbud fra arbejdsformidlingen, Revalidering
En 44-årig enlig mor med fire børn, der var ophørt som selvstændig grundet en ryglidelse, modtog aktiveringsydelse fra Arbejdsformidlingen (AF) til de første to år af en læreruddannelse. Kort efter studiestart søgte hun kommunen om revalideringsstøtte til uddannelsen.
Kommunen vurderede, at ansøgeren tilhørte målgruppen for revalidering, men afslog støtten med henvisning til, at hun allerede modtog uddannelsesgodtgørelse via AF og A-kasse. Kommunen bevilgede dog tilskud til bøger og materialer.
Det sociale nævn ændrede kommunens afgørelse og bevilgede revalideringsydelse med tilbagevirkende kraft, forudsat kommunen godkendte jobplanen. Nævnet anerkendte, at revalidering var subsidiær, men da kommunen havde fundet ansøgeren omfattet af revalideringsreglerne, var det kommunens opgave at hjælpe hende tilbage i beskæftigelse. Kommunen klagede til Ankestyrelsen, idet de mente, at en revalidend ikke samtidig kunne modtage revalideringsydelse, hvis leveomkostninger blev dækket af anden lovgivning.
Ankestyrelsen vurderede, at Arbejdsformidlingens tilbud om aktiveringsydelse til de første to år af en længerevarende uddannelse ikke var tilstrækkeligt til at gøre ansøgeren selvforsørgende. Ansøgeren havde derfor ret til revalidering, da kommunen havde anset hende for at være omfattet af personkredsen herfor.
Ankestyrelsen lagde vægt på, at ansøgeren ikke havde fået tilbud om en kompetencegivende uddannelse, og at hun ved tilbuddets udløb fortsat var forsørger for mindre børn. Hun kunne derfor ikke henvises til at færdiggøre uddannelsen med normale støtteordninger.
Kommunens forpligtelser og hjemmel
Kommunen var ikke forpligtet til at følge Arbejdsformidlingens jobplan, men var forpligtet til at udarbejde en jobplan i henhold til Aktivlovens revalideringsbestemmelser. Udbetaling af revalideringsydelse forudsatte en kommunalt godkendt jobplan.
Ankestyrelsen præciserede, at kommunen siden 1. juli 2003 ikke havde haft kompetence til at bevilge støtte til uddannelsesbetingede udgifter til personer, der alene var omfattet af målgruppen i § 2 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som deltog i en jobplan udarbejdet af Arbejdsformidlingen. Dette skyldtes, at Arbejdsformidlingen varetog beskæftigelsesindsatsen for denne gruppe i medfør af § 3, stk. 5 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Der var heller ikke længere hjemmel til at yde støtte til uddannelsesbetingede udgifter alene med henvisning til Aktivloven § 63 efter 1. juli 2003.
Ankestyrelsen tiltrådte dermed nævnets afgørelse om ret til revalideringsydelse.
Lignende afgørelser