Principiel afgørelse om standsning af børne- og ungeydelse ved ulovligt skolefravær
Dato
18. juni 2021
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Serviceloven
Emner
Kompetence, Oplysning af sagen, Prøvelsesadgang, Funktionsnedsættelse
Lovreferencer:
Ankestyrelsen har behandlet to sager principielt for at afklare kommunens kompetence og sagsbehandling ved underretning om ulovligt skolefravær, samt hvornår der foreligger undskyldelige omstændigheder. Begge sager omhandlede standsning af børne- og ungeydelsen grundet ulovligt skolefravær på 15 procent eller derover inden for et kvartal.
I den ene sag havde en søn 34 procent ulovligt fravær. Forælderen oplyste, at sønnen havde betydelige indlæringsvanskeligheder, nedsat arbejdshukommelse og depressive tanker, dokumenteret ved en psykologisk undersøgelse fra 2017. Kommunen havde standset ydelsen med henvisning til, at sønnen ikke var udredt eller diagnosticeret.
I den anden sag var der registreret 15 procent ulovligt fravær for en søn. Forælderen oplyste, at en del af fraværet skyldtes aftaler med skolen om hjemmeophold under afventning af svar på coronatest. Skolen bekræftede efterfølgende, at der var tale om en fejlregistrering af fraværet.
Ankestyrelsen traf principielle afgørelser i begge sager, der afklarer kommunens forpligtelser ved ulovligt skolefravær.
Afgørelse i sag nr. 1
Ankestyrelsen hjemviste sagen til kommunen for ny behandling. Kommunen havde ikke tilstrækkeligt undersøgt, om sønnens fravær var en følge af hans nedsatte funktionsevne, og om fraværet derfor var en undskyldelig omstændighed.
- Kritik: Kommunen havde ikke partshørt forælderen inden afgørelsen.
- Vurdering af undskyldelige omstændigheder: Det er ikke afgørende, om eleven har en diagnose. Det afgørende er, om eleven på grund af fysiske eller psykiske vanskeligheder helt eller delvist er forhindret i at deltage i undervisningen. Kommunen skal foretage en konkret vurdering og indhente nødvendige oplysninger.
Afgørelse i sag nr. 2
Ankestyrelsen ændrede kommunens afgørelse, så forælderen havde ret til udbetaling af børne- og ungeydelsen. Det skyldtes, at skolen bekræftede, at en del af fraværet var aftalt og dermed fejlregistreret som ulovligt.
Principielle afklaringer
Problemstilling | Ankestyrelsens afgørelse/princip |
---|---|
Kompetence | Kommunen kan ikke efterprøve skolelederens underretning om ulovligt fravær, men skal undersøge, om der er undskyldelige omstændigheder, og om fraværet er korrekt registreret, hvis partshøring giver anledning til tvivl. |
Undskyldelige omstændigheder | Omfatter funktionsnedsættelse eller lignende, herunder psykiske/sociale udfordringer. En diagnose er ikke et krav. Kommunen skal foretage en konkret vurdering og sikre tilstrækkelig oplysning af sagen. |
Sagsbehandling | Kommunen skal partshøre forældremyndighedsindehavere og unge over 12 år for at afklare undskyldelige omstændigheder. Kommunen har ansvaret for, at sagen er tilstrækkeligt oplyst. |
Disse afgørelser er truffet med hjemmel i Serviceloven § 155 c.
Lignende afgørelser