Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Fødevarestyrelsens påbud om destruktion og bortskaffelse af slagtekroppe og slagteaffald fra to grise. Påbuddet blev udstedt efter et kontrolbesøg den 27. november 2020, hvor Fødevarestyrelsen konstaterede uautoriseret slagtning af svin på klagers adresse. Fødevarestyrelsen observerede udstyr til slagtning samt to slagtemæssigt behandlede og midtflækkede grise uden sundhedsstempler i en trailer/slagtebus. Klager oplyste oprindeligt, at grisene var egne, men ændrede senere forklaring til, at de var købt hos en tredjemand, hvor klager lejede en sti. Fødevarestyrelsen konstaterede ved opslag, at der ikke var et aktivt CHR-nummer registreret på adressen på kontroltidspunktet, og der var ingen synlige tegn på en svinebesætning. Påbuddet blev givet mundtligt under besøget og efterfølgende skriftligt den 3. december 2020, med henvisning til Fødevarelovens § 52, stk. 1 og Fødevarelovens § 34, stk. 1, samt Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 7, stk. 1 og Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 27, stk. 1. Fødevarestyrelsen vurderede, at grisene ikke lovligt kunne anvendes, heller ikke til privat forbrug, da de var slagtet uden autorisation og lovpligtig kontrol, og der manglede dokumentation for grisenes oprindelse og sundhedsstatus. Klager påklagede afgørelsen den 10. december 2020 til Miljø- og Fødevareklagenævnet. ### Klagers anbringender Klager anførte primært to punkter: - Fødevarestyrelsen havde ved en tidligere kontrol vejledt klager om, at slagtning til eget forbrug var tilladt. - Klagers CHR-nummer burde være aktivt, idet klager fremlagde en kvittering fra 22. juli 2019, der viste et aktivt CHR-nummer. Klager stillede desuden spørgsmålstegn ved kontrolbesøgets udførelse og Fødevarestyrelsens dyrlægers kompetencer. ### Fødevarestyrelsens bemærkninger Fødevarestyrelsen fastholdt, at der på kontroltidspunktet ikke var et aktivt CHR-nummer på adressen, og at en tidligere besætning var afmeldt i september 2019. Styrelsen oplyste, at CHR-nummeret først blev genåbnet den 30. november 2020 med tilbagevirkende kraft til 1. november 2020, altså efter kontrolbesøget. Styrelsen bemærkede endvidere, at vejledning om hjemmeslagtning forudsætter, at grundlæggende forhold og forudsætninger for besætningsejer er i orden, herunder korrekt CHR-registrering, selv for et enkelt dyr. Derfor kunne der ikke være tale om tilladt dyrehold eller lovlig hjemmeslagtning af egne dyr.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens afgørelse af 27. november 2020 om påbud om destruktion og bortskaffelse af slagtekroppe m.v. fra to grise. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. ### Nævnets kompetence Miljø- og Fødevareklagenævnet fastslog, at det kun har kompetence til at behandle afgørelser truffet i henhold til Fødevarelovens § 58 a, stk. 1 eller regler udstedt i medfør heraf. Dette betyder, at klagens dele vedrørende kontrolbesøgets udførelse og andre forhold, der ikke var grundlag for påbuddet, ikke kunne behandles af nævnet. ### Vurdering af autorisationskrav Nævnet vurderede, at klager udførte aktiviteter omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer artikel 4, stk. 2, da klager havde slagtet og slagtebehandlet to grise og ikke udelukkende drev primærproduktion, transport, oplagring eller særlige former for detailvirksomhed. Derfor var klager underlagt krav om autorisation efter Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 7, stk. 1. Da klager på kontroltidspunktet ikke var autoriseret til slagtning og slagtebehandling, havde klager påbegyndt autorisationspligtige aktiviteter i strid med Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 27, jf. Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 7, stk. 1. ### Vurdering af hjemmeslagtning til eget forbrug Nævnet vurderede, at klager ikke kunne undtages fra kravet om autorisation i medfør af Fødevarelovens § 34, stk. 1, som tillader slagtning af egne dyr til eget forbrug på ejendomme, hvor dyrehold er tilladt. Nævnet lagde vægt på Fødevarestyrelsens oplysning om, at der på kontroltidspunktet ikke var registreret en svinebesætning på adressen i CHR. Nævnet henviste til Bekendtgørelse om registrering af besætninger i CHR § 4, stk. 1, hvorefter enhver besætning skal være registreret i CHR. Nævnet fortolkede dette således, at et dyrehold kun er tilladt, når det er behørigt registreret i CHR. På baggrund heraf vurderede nævnet, at der på slagte- og kontroltidspunktet ikke var et tilladt dyrehold på adressen, og at klager derfor ikke måtte slagte og foretage slagtemæssig behandling af svin til eget forbrug. De animalske produkter, der var håndteret uden påkrævet autorisation, måtte derfor ikke anvendes til eget forbrug, og påbuddet om destruktion og bortskaffelse var korrekt.

Lignende afgørelser