Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om afslag på landzonetilladelse til udstykning i Årslev

Dato

30. september 2021

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Faaborg-Midtfyn Kommunes afslag på landzonetilladelse til

Faaborg-Midtfyn Kommune afslog den 19. august 2020 en ansøgning om landzonetilladelse til udstykning af en ny byggegrund på ejendommen A1, matr.nr. F1, beliggende i Årslev. Ansøgeren klagede over denne afgørelse til Planklagenævnet.

Ejendommens karakteristika og planmæssige forhold

Ejendommen er en landbrugsejendom på 6.423 m² i landzone. Den er udpeget som naturbeskyttelsesområde, område med drikkevandsinteresser, værdifuld natur og Grønt Danmarkskort i kommuneplan 2019 for Faaborg-Midtfyn Kommune. Desuden ligger ejendommen inden for søbeskyttelseslinjen og er omfattet af kommuneplanramme Tad.R.1, som udlægger området til rekreativt område.

Ejendommen er også omfattet af Lokalplan nr. 5007, Tarup-Davinde – et natur og fritidsområde. Lokalplanens formål er at udlægge området til jordbrugs- samt natur- og fritidsformål efter endt råstofindvinding, med fokus på at sikre og udvikle områdets naturkvaliteter. Specifikt for område 5, hvor ejendommen ligger, er anvendelsen fastsat til almene fritidsaktiviteter, klub- og organisationsaktiviteter samt ferie- og turistmæssige aktiviteter. Lokalplanens § 4.1 tillader udstykninger, hvis det er nødvendigt for lokalplanens gennemførelse.

Ansøgning og kommunens afslag

Ansøgningen omhandlede udstykning af en ca. 3.000 m² stor byggegrund med en nedlagt landbrugsbygning, hvorpå der ønskedes opført et nyt enfamiliehus. Kommunen begrundede afslaget med, at det ansøgte stred mod lokalplanens formål og anvendelse, hvilket ikke kan dispenseres fra. Kommunen fremhævede desuden, at udstykningen ville stride mod zoneinddelingens formål om at hindre spredt og uplanlagt bebyggelse i det åbne land, da det ville medføre ny beboelse uden for udlagte byzonearealer eller afgrænsede landsbyer. Klageren anførte i sin klage, at arealet ikke ville tjene lokalplanens rekreative formål, og at udstykningen ikke ville medføre spredt bebyggelse, da det lå som et hul mellem eksisterende beboelse.

Planklagenævnet behandlede klagen over Faaborg-Midtfyn Kommunes afslag på landzonetilladelse til udstykning af en ny byggegrund. Nævnet har kompetence til at prøve kommunens afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1 og retlige spørgsmål vedrørende dispensation fra lokalplaner, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1 og Planloven § 58, stk. 1, nr. 3.

Forholdet til lokalplanen og dispensationsmuligheder

Planklagenævnet bemærkede, at lokalplanens bestemmelser er bindende over for borgerne, jf. Planloven § 18. Dispositioner, der ikke er i overensstemmelse med lokalplanen, forudsætter dispensation. En kommune kan dispensere fra en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper, jf. Planloven § 19, stk. 1. Videregående afvigelser kræver vedtagelse af en ny lokalplan, jf. Planloven § 19, stk. 2. Principperne i en lokalplan omfatter planens formålsbestemmelse og anvendelsesbestemmelser.

Planklagenævnets vurdering

Planklagenævnet vurderede, at den ansøgte udstykning med henblik på opførelse af et enfamiliehus ikke var nødvendig for lokalplanens gennemførelse, som krævet i lokalplanens § 4.1. Nævnet fandt, at den ansøgte udstykning og opførelse af en bolig stred mod lokalplanens principper, herunder formålet om at udlægge området til jordbrugs- samt natur- og fritidsformål (§ 1) og anvendelsesbestemmelsen om bynært landskab/natur- og fritidsområde (§ 2). Nævnet konkluderede, at den ansøgte anvendelse ikke lå tæt på den umiddelbart tilladte anvendelse, og at der derfor ikke kunne gives dispensation. En realisering af det ansøgte ville kræve en ændring af den gældende lokalplan.

Afgørelse

Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Faaborg-Midtfyn Kommunes afslag af 19. august 2020. Dette betyder, at kommunens afgørelse står ved magt. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, da nævnet ikke har givet klageren medhold, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.

Lignende afgørelser