Stadfæstelse af afgørelse om landzonetilladelse til neddeling og sortering af have- og parkaffald
Dato
21. oktober 2021
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Næstved Kommunes afgørelse om, at fortsættelse med neddeling
Næstved Kommune traf den 2. november 2020 afgørelse om, at fortsættelse med neddeling og sortering af have- og parkaffald på en ejendom i Glumsø ikke kræver landzonetilladelse. En nabo klagede over denne afgørelse til Planklagenævnet, som skulle vurdere, om aktiviteten kræver landzonetilladelse i henhold til Planlovens § 35, stk. 1.
Planklagenævnet stadfæstede Næstved Kommunes afgørelse om, at den hidtidige aktivitet med neddeling og sortering af have- og parkaffald på ejendommen ikke kræver landzonetilladelse. Dette betyder, at kommunens afgørelse er gældende.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet har kompetence til at behandle en kommunes afgørelse efter Planlovens § 35, stk. 1 (landzone), jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet kan desuden tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens øvrige afgørelser efter planloven, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3. Spørgsmålet om, hvorvidt et forhold kræver landzonetilladelse, er et retligt spørgsmål.
Fortabelse af retten til at kræve lovliggørelse
Planklagenævnet fandt, at der var grundlag for at fastholde kommunens vurdering af, at kommunen har fortabt retten til at kræve lovliggørelse i forhold til den hidtidige aktivitet på ejendommen. Nævnet definerede den hidtidige aktivitet som modtagelse, sortering og neddeling af op til 15.000 ton have- og parkaffald til jordforbedringsmiddel, hvoraf op til 2.250 ton (15 %) må sorteres og neddeles på ejendommens centrale plads. Denne aktivitet kan således fortsætte uden landzonetilladelse.
Nævnet lagde vægt på, at kommunen siden 2004 har haft kendskab til aktiviteten og løbende har tilkendegivet over for ejeren, at aktiviteten hverken krævede miljøgodkendelse (siden 2012) eller landzonetilladelse (siden 2004). Ejendommens ejer har dermed haft en berettiget forventning om, at aktiviteten var lovlig efter planloven.
Ændring af aktivitet
For så vidt angår ejendommens ejers oplysninger om et fremtidigt ønske om at neddele op til 5.000 ton på den centrale plads, bemærkede nævnet, at dette opfattes som en ændring af den hidtidige aktivitet. En sådan ændring er et nyt forhold, som kræver en ansøgning om landzonetilladelse. Da der ikke forelå en ansøgning til kommunen, og kommunen ikke havde truffet afgørelse herom, tog nævnet ikke stilling til dette nye forhold.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, da nævnet ikke har givet klageren medhold eller ændret afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.
Lignende afgørelser