Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om vilkårsændring og tillæg til miljøgodkendelse for asfaltvirksomhed i Brønderslev
Dato
31. januar 2021
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøbeskyttelsesloven
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Afslag på opsættende virkning af klage over vilkårsændringer samt tillæg til miljøgodkendelse
Sagen omhandler en klage over Brønderslev Kommunes afgørelse af 25. august 2020 vedrørende vilkårsændringer og tillæg til en miljøgodkendelse for en asfaltproduktionsvirksomhed. Afgørelsen blev truffet på baggrund af Miljø- og Fødevareklagenævnets tidligere afgørelse af 14. december 2018, som hjemviste visse vilkår til fornyet behandling.
En gruppe omboende klagede den 9. september 2020 til Miljø- og Fødevareklagenævnet og anmodede om opsættende virkning. Klagen omhandlede primært bekymringer vedrørende støj, sundhedsskadeligt støv, lugtgener, manglende risikovurdering af en støjvold, fravær af produktionsloft samt spildevandsforurening fra virksomhedens oplagsplads. Virksomheden klagede desuden over afgørelsens vilkår 6 om støj.
Sagens forhistorie
Brønderslev Kommune havde den 4. maj 2016 truffet afgørelse om revurdering af miljøgodkendelse og tillæg. Denne afgørelse blev påklaget til Natur- og Miljøklagenævnet (senere Miljø- og Fødevareklagenævnet).
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede den 14. december 2018 kommunens afgørelse med ændringer. Nævnet ophævede et vilkår om måling af støvnedfald, ændrede et vilkår om lugtgener og ophævede støjvilkåret (vilkår 2.4.3), som blev hjemvist til fornyet behandling. Nævnet fastslog, at støjvilkårene fra virksomhedens miljøgodkendelse af 17. marts 1998 skulle gælde, indtil nye vilkår blev fastsat. Virksomheden blev pålagt at foretage en opdateret akkrediteret kortlægning af støjbelastningen, og kommunen skulle herefter fastsætte de endelige støjvilkår med hjemmel i Miljøbeskyttelsesloven § 33 eller Miljøbeskyttelsesloven § 41. Desuden blev den del af tillægsgodkendelsen fra 2016, der omhandlede etablering af en støjvold, ophævet og hjemvist til fornyet behandling.
Den påklagede afgørelse
Brønderslev Kommune traf den 25. august 2020 afgørelse om vilkårsændringer og tillæg til miljøgodkendelsen. Afgørelsen blev truffet i henhold til Miljøbeskyttelsesloven § 33 og Miljøbeskyttelsesloven § 41.
De væsentligste ændringer og vilkår i den påklagede afgørelse inkluderede:
- Vilkår om lugtgener (vilkår 4) fra nævnets afgørelse af 2018 blev videreført uændret.
- Nedknusningspladsen for genbrugsasfalt blev flyttet, og antallet af årlige nedknusninger blev øget fra 5 til 6. Tidsrummet for knusning og grubning blev også udvidet (vilkår 7 og 8).
- Et tidligere vilkår om maksimalt oplag af asfaltmaterialer blev ophævet, da hyppigere nedknusninger forventedes at reducere oplaget.
- Nye støjgrænser (vilkår 5 og 6) blev fastsat, herunder for områder med blandet bolig og erhverv.
- En etableret støjvold skulle fjernes og erstattes med et 3 meter fast støjhegn senest den 1. januar 2021 (vilkår 7 og 13).
- Neddelingsanlægget skulle forsynes med støvforebyggende foranstaltninger som vandings- eller sprinklersystemer.
- Virksomheden havde ansøgt om afledning af spildevand fra oplagspladsen til offentligt renseanlæg, hvilket kommunen ville meddele en selvstændig tilslutningstilladelse til.
Kommunen meddelte, at tillægget til miljøgodkendelsen var gyldigt straks efter modtagelsen, og at en klage ikke havde opsættende virkning for vilkår fastsat ved påbud.
Brønderslev Kommunes bemærkninger
Brønderslev Kommune modsatte sig anmodningen om opsættende virkning. Kommunen anførte, at afgørelsen begrænser støjgener for naboer, implementerer nævnets tidligere afgørelse og er baseret på en grundig afklaring af miljømæssige påvirkninger. Kommunen vurderede, at støjberegningerne dokumenterede overholdelse af grænseværdier, og at afgørelsen ikke ville medføre uoprettelig skade.
Miljø- og Fødevareklagenævnet traf afgørelse om afslag på anmodningen om opsættende virkning af klagen over Brønderslev Kommunes afgørelse af 25. august 2020.
Nævnet behandlede spørgsmålet om opsættende virkning særskilt og bemærkede følgende:
Støj, støv og lugt
For så vidt angår støj, fandt nævnet ikke anledning til at behandle anmodningen om opsættende virkning, da de nye støjgrænser (vilkår 5) yder en bedre beskyttelse end de tidligere fra 1998. Håndhævelse af vilkårene er kommunens ansvar som tilsynsmyndighed. Vedrørende støv og lugt fastsatte den påklagede afgørelse ingen ændringer i de eksisterende vilkår fra 2016 og 2018, hvorfor nævnet ikke kunne træffe afgørelse om opsættende virkning for disse. Håndhævelsen heraf påhviler ligeledes kommunen.
Opsættende virkning for udvidelser
Nævnet forstod klagers anmodning om opsættende virkning som et ønske om beskyttelse mod vilkår om øget antal årlige nedknusninger, øget varighed af nedknusning og ophævelse af det maksimale oplag af genbrugsasfalt. Disse vilkår er truffet med hjemmel i Miljøbeskyttelseslovens § 33, da de udgør udvidelser af allerede godkendte aktiviteter.
Nævnets vurdering
Miljøbeskyttelseslovens almindelige princip, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 96, stk. 1, er, at en klage over en godkendelse ikke har opsættende virkning, medmindre nævnet bestemmer andet. Nævnets praksis kræver særlige forhold for at fravige denne hovedregel, f.eks. hvis udnyttelse af godkendelsen åbenbart vil medføre meget væsentlige miljøproblemer, uoprettelig skade eller skade, der kun kan genoprettes over lang tid eller ved en større indsats. Særlige grunde kan også foreligge ved risikobetonede virksomheder.
Efter en samlet vurdering af de foreliggende oplysninger fandt Miljø- og Fødevareklagenævnet ikke, at der forelå sådanne særlige, konkrete forhold, der kunne begrunde opsættende virkning. Nævnet lagde vægt på, at støj og støv fra de godkendte aktiviteter sjældent medfører uoprettelig skade. Desuden har virksomheden vilkår om støjgrænser og må ikke give anledning til væsentlige støv- og lugtgener. Nævnet bemærkede også, at den påklagede afgørelse ikke fastsætter nye vilkår om oplagspladsens størrelse eller placering, og at oplaget ikke forventes at blive større end den tidligere tilladte mængde.
Nævnet understregede, at et afslag på opsættende virkning ikke begrænser nævnets adgang til senere at ændre eller ophæve afgørelsen. En eventuel udnyttelse af miljøgodkendelsen inden nævnets endelige afgørelse sker på egen regning og risiko.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnet meddelte afslag på anmodningen om at tillægge klagen over Brønderslev Kommunes afgørelse af 25. august 2020 om vilkårsændringer samt tillæg til miljøgodkendelse opsættende virkning. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Miljøbeskyttelseslovens § 101, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser