Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afvisning af klage over afslag på landzonetilladelse grundet overskredet klagefrist

Svendborg Kommune afslog den 13. juli 2020 en ansøgning om landzonetilladelse til opførelse af et anneks på en ejendom. Afgørelsen blev sendt til ansøgeren via digital post samme dag og blev ikke offentliggjort. Kommunens afgørelse indeholdt en klagevejledning, der informerede om muligheden for at klage til Planklagenævnet via Klageportalen inden for fire uger fra meddelelsesdatoen. Klagefristen udløb den 10. august 2020.

Klagen blev indgivet i Klageportalen den 11. august 2020, altså én dag efter fristens udløb. Klagen blev oprindeligt sendt til Miljø- og Fødevareklagenævnet, som efterfølgende videresendte sagen til Planklagenævnet. Der blev ikke angivet undskyldende omstændigheder for den forsinkede klage.

Klagefristen og dens beregning

En kommunes afgørelse om afslag på landzonetilladelse kan påklages til Planklagenævnet i henhold til Planloven § 58, stk. 1, nr. 1. Klagen skal indgives skriftligt inden fire uger efter, at afgørelsen er meddelt, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1. Hvis afgørelsen er offentligt bekendtgjort, regnes fristen fra bekendtgørelsen, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 2. Klagen skal indgives digitalt via Klageportalen til den myndighed, der har truffet afgørelsen.

Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet. Nævnet fastslog, at klagefristen skulle beregnes fra den 13. juli 2020, hvor klageren modtog afgørelsen med klagevejledning. Dette betød, at klagefristen udløb den 10. august 2020.

Begrundelse for afvisning

Planklagenævnet bemærkede, at kommunen havde vejledt korrekt om klageprocessen og fristen. Selvom klagen oprindeligt blev indgivet til Miljø- og Fødevareklagenævnet, var det afgørende for afbrydelse af klagefristen, hvornår klagen var indgivet i Klageportalen. Nævnet fandt, at kommunens henvisning til Natur- og Miljøklagenævnet i afgørelsen ikke havde betydning, da klagevejledningen tydeligt angav den korrekte procedure og frist.

Planklagenævnets praksis med hensyn til klagefrister er restriktiv, og en klage indgivet efter fristens udløb afvises normalt, selv ved en kort overskridelse. Da klagen blev indgivet den 11. august 2020, var fristen overskredet.

Afgørelse og retsvirkning

Planklagenævnet afviste at behandle klagen i henhold til Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden for seks måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Det indbetalte klagegebyr vil blive tilbagebetalt til indbetalerens NemKonto.

Lignende afgørelser