Planklagenævnets afgørelse om arealoverførsel ved Grindsted Engsø
Dato
4. november 2020
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Billund Kommunes afslag på dispensation fra lokalplan til
Billund Kommune afslog den 12. august 2020 en ansøgning om dispensation fra lokalplan nr. 140 til arealoverførsel mellem to matrikler, beliggende syd for Grindsted Engsø. Afgørelsen blev påklaget til Planklagenævnet af ejeren af den ene matrikel.
Ejendommene og lokalplanens bestemmelser
Sagen omhandler ejendommene [matrikel1] (klagerens ejendom) og [matrikel2] (ejet af Billund Kommune), som grænser op til hinanden i byzone. Begge ejendomme er omfattet af lokalplan nr. 140, delområde 5a, vedtaget den 26. juni 2006. Lokalplanens § 4.5 fastsætter, at udstykning af delområde 5 skal ske i overensstemmelse med kortbilag nr. 2's udstykningsprincip, og at parceller ikke må være mindre end 800 m². Det ansøgte areal på [matrikel2], som ønskes sammenlagt med [matrikel1], er ikke markeret med en specifik signatur på kortbilag 2.
Kommunens afslag og begrundelse
Billund Kommune begrundede afslaget med, at det omhandlede areal er et stiareal, som kommunen ønsker bevaret som en mulig adgangsforbindelse mellem boliglommen og fremtidige boligområder mod vest. Kommunen henviste til lokalplanens redegørelsesdel og kortbilag 3 (illustrationsplanen), som ifølge kommunen understøtter, at arealet er udlagt til stiforbindelse. Kommunen anførte desuden, at tre ud af fire høringssvar fra naboer var imod en dispensation.
Klagerens anbringender
Klageren anførte, at arealoverførslen ikke strider mod lokalplanen, idet kortbilag 2 ikke udlægger jordstykket som vej- eller stiareal. Klageren påpegede, at arealet aldrig har været brugt som sti og er blokeret af et læhegn. Klageren gjorde gældende, at illustrationsplaner ikke er bindende, medmindre en specifik bestemmelse i lokalplanen henviser til dem, og at den pågældende illustrationsplan ekskluderer delområde 5 fra de dele af lokalplanen, den er bestemmende for. Klageren henviste desuden til lighedsgrundsætningen og en tidligere sag, hvor kommunen havde tilladt en tilsvarende sammenlægning af et jordstykke med en parcelhusgrund på [matrikel4].
Planklagenævnet ophævede Billund Kommunes afgørelse og hjemviste sagen til fornyet behandling i kommunen.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet har kompetence til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Dette inkluderer spørgsmål om kommunens hjemmel til at give afslag på dispensation og overholdelse af almindelige forvaltningsretlige principper som lighedsgrundsætningen.
Sondring mellem udstykning og arealoverførsel
Nævnet bemærkede, at lokalplanens § 4.5 alene regulerer udstykning af delområde 5 og ikke arealoverførsel. Nævnet henviste til Udstykningslovens § 6, der definerer udstykning som fraskillelse af et areal til en ny samlet fast ejendom, og Udstykningslovens § 7, der definerer arealoverførsel som overførsel af et areal fra én samlet fast ejendom til en anden. Nævnet understregede, at den udstykningslov, der var gældende ved lokalplanens vedtagelse i 2006, også sondrede mellem disse begreber.
Afgørelse og hjemvisning
Planklagenævnet fandt, at den ansøgte arealoverførsel er umiddelbart tilladt efter lokalplanens § 4.5, da denne bestemmelse kun regulerer udstykninger og ikke arealoverførsler. Derfor krævede den ansøgte arealoverførsel ikke dispensation fra netop denne bestemmelse. Nævnet tog ikke stilling til, om arealoverførslen kræver dispensation fra andre bestemmelser i lokalplanen, eller om den er umiddelbart tilladt efter lokalplanen i øvrigt. Dette skal kommunen nu tage stilling til.
Da arealoverførslen blev fundet umiddelbart tilladt efter lokalplanens § 4.5, fandt nævnet ikke anledning til at behandle klagepunktet vedrørende lighedsgrundsætningen. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Lignende afgørelser