Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 12. juni 2020, der nedsatte udbetalingen og pålagde sanktioner for tilskud til nybyggeri af et staldanlæg. Klager havde den 18. september 2015 ansøgt om tilskud til et projekt, der omfattede renovering af eksisterende stalde og nybyggeri af et malkecenter, og modtog tilsagn den 5. november 2015. Efter en rateudbetaling i 2016 indsendte klager en anmodning om slutudbetaling den 15. februar 2017, hvoraf det fremgik, at et skilt med projektinformation var placeret indendørs. En fysisk afsyning den 11. april 2017 bekræftede skiltets placering, hvilket Landbrugsstyrelsen vurderede som ukorrekt skiltning. Klager fremsendte efterfølgende dokumentation for overholdelse af skiltningskravet den 15. juli 2017, men Landbrugsstyrelsen fastholdt, at skiltningen på tidspunktet for udbetalingsanmodningen var mangelfuld. Landbrugsstyrelsen nedsatte slutudbetalingen og sanktionerede en del af tilskuddet med 25 % på grund af manglende overholdelse af udbudsreglerne og 1 % på grund af ukorrekt skiltning. Klager påklagede afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 6. juli 2020. Klager anførte, at de ikke-godkendte udgifter skulle godkendes, at skiltningen var korrekt, og at der ikke var juridisk grundlag for at sanktionere udbetalingen. Klager anerkendte dog en fejlindtastning på 0,50 kr. vedrørende et bilag.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Landbrugsstyrelsens afgørelse af 12. juni 2020 om nedsættelse af udbetaling og sanktion af tilskud til nybyggeri af staldanlæg, dog med visse ændringer i de godkendte beløb. Det godkendte tilskudsgrundlag vedrørende slutudbetalingsanmodningen ændres til 1.019.020,25 kr. fra 1.019.028,25 kr., hvilket medfører en ændring i den endelige udbetaling til 38.544,85 kr. fra 38.546,44 kr.

Forvaltningslovens krav om begrundelse

Nævnet fandt, at Landbrugsstyrelsens afgørelse ikke fuldt ud opfyldte forvaltningslovens begrundelseskrav, specifikt vedrørende hovedhensynene bag skønsudøvelsen for sanktionens størrelse. Dog vurderede nævnet, at manglen ikke var konkret væsentlig for afgørelsens resultat, da afgørelsen i øvrigt fremstod velbegrundet, jf. Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, stk. 1.

Nedsættelse af tilskud

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens nedsættelse af tilskudsgrundlaget. Nævnet vurderede, at udgifter til demontering af silo og kabler, samt konsulenters kørsel, ikke var projektrelaterede eller indeholdt i timeprisen som forudsat i tilsagnets vilkår. Ligeledes blev vareindkøb som galvaspray og bor ikke anset for nødvendige projektudgifter, da de burde være indeholdt i entreprisetilbud. Nævnet henviste til Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 11, stk. 2 og Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 12.

Overholdelse af krav om skiltning

Nævnet fandt, at klager ikke havde overholdt tilsagnets vilkår om skiltning, da skiltet ikke var placeret klart synligt for offentligheden. Dette blev baseret på billeddokumentation fra klager og afsyningsrapporten, som viste skiltet placeret indendørs. Manglen medførte en nedsættelse af udbetalingen, jf. Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 10, stk. 4 og Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 25, stk. 1, nr. 3.

Overholdelse af tilbudsloven

Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at klager ikke havde opfyldt tilbudslovens krav om indhentning af mindst to underhåndsbud for entreprenørarbejdet. Nævnet lagde vægt på, at et totalentreprisetilbud ikke kunne sammenlignes med fagentreprisetilbud på grund af forskellige vilkår. Dette medførte en sanktion på 25 % af de tilskudsberettigede udgifter. Nævnet henviste til Tilbudsloven § 1, stk. 2, nr. 2 og Tilbudsloven § 12, stk. 4.

Sanktion

Nævnet fandt grundlag for at fastholde Landbrugsstyrelsens sanktioner. Den 1 % sanktion for manglende skiltning blev fundet berettiget, da betingelserne i tilsagnet og vejledningerne ikke var overholdt. Den 25 % sanktion for manglende overholdelse af tilbudsloven blev også fastholdt, da overtrædelsen blev betragtet som alvorlig og omfattende, idet den vedrørte udbudsprocessen for hele projektet. Nævnet henviste til Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 25, stk. 1, nr. 4 og Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 25, stk. 2. Nævnet bemærkede, at Kommissionens Delegerede Forordning (EU) nr. 640/2014 var relevant for vurderingen af sanktionens størrelse.

Lignende afgørelser