Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om vandindvindingstilladelser i Tønder Kommune ophæves og hjemvises

Tønder Kommune meddelte den 16. juni 2020 to tilladelser til indvinding af grundvand fra boringerne DGU nr. [DGU nummer 1], [DGU nummer 2] og [DGU nummer 3] på matr. nr. [F1]. Tilladelserne, der udløber den 31. december 2035, omfatter indvinding af henholdsvis 100.000 m³ grundvand pr. år til markvanding og virksomhedsdrift fra boring DGU nr. [DGU nummer 1], og 400.000 m³ grundvand pr. år til industriprocesvand og drikkevandsforsyning fra boringerne DGU nr. [DGU nummer 2] og [DGU nummer 3]. Ansøgningen var oprindeligt på 180.000 m³ fra DGU nr. [DGU nummer 1].

Kommunen vurderede, at den samlede påvirkning fra indvindingen ikke ville have en væsentlig negativ indflydelse på vandløbenes målopfyldelse, baseret på undersøgelser fra Naturstyrelsen. De berørte vandløbsoplande inkluderer Fiskbæk, Lebæk, Febro Bæk og Tydebæk/Andesnabbæk. Kommunen bemærkede, at Fiskbæk og Tydebæk/Andesnabbæk er type 2 vandløb, mens Lebæk og Febro Bæk er type 1 vandløb.

Medianminimumsvandføringen i de berørte vandløbsoplande forventedes at blive reduceret betydeligt:

VandløbsoplandMedianminimumsvandføring (l/s)Samlet reduktion (l/s)Reduktion (%)
Fiskbæk og Lebæk61,8921,5134,8
Fiskbæk og Febro Bæk93,0033,5036,0
Tydebæk/Andesnabbæk152,4829,6619,5

Tønder Kommune vurderede, at selvom miljømålet for dele af Fiskbæk, Lebæk og Tydebæk/Andesnabbæk ikke var opnået, havde den tilladte indvinding ikke betydning for vandløbskvaliteten i Fiskbæk. Dette blev begrundet med, at den manglende målopfyldelse for fisk og vandløbsplanter skyldtes andre fysiske og kemiske forhold, såsom spærringer, manglende gyde- og opvækstpladser samt forurening.

Klagen fra Danmarks Sportsfiskerforbund

Danmarks Sportsfiskerforbund påklagede afgørelserne den 15. juli 2020. Klager anførte, at Tønder Kommunes vurdering af påvirkningen af områdets vandløb var mangelfuld, og at den øgede indvinding fra 300.000 m³ til 500.000 m³ pr. år ikke var tilstrækkeligt begrundet, og at der ikke var redegjort for anvendelse af bedste tilgængelige teknologi (BAT) til at begrænse vandforbruget. Klager fremhævede, at de beregnede vandføringsreduktioner langt overskred vejledende kriterier, og at kommunen ikke havde foretaget en faglig argumentation for disse overskridelser. Desuden mente klager, at kommunen fejlagtigt havde konkluderet, at fisk ikke påvirkes af vandindvinding, især i lyset af tidligere forurening i Fiskbæk, hvor fortyndingsgraden spiller en rolle.

Tønder Kommunes bemærkninger til klagen

Tønder Kommune svarede, at ansøger var i gang med en udvidelsesproces, der krævede mere vand. Kommunen anførte, at en levering af vand fra et nærliggende vandværk ikke ville ændre indvindingsmønstret, da vandværket indvinder fra samme dybde. Kommunen bemærkede også, at lerlaget over de dybe boringer DGU nr. [DGU nummer 2] og [DGU nummer 3] var gennemgående, hvilket gjorde en påvirkning af det overfladenære grundvandsmagasin yderst tvivlsom. Kommunen henviste til et DCE-notat fra 2014, der ifølge kommunen viste, at den økologiske tilstand i større vandløb ikke påvirkes væsentligt ved grundvandsindvinding, og at den vejledning, klager henviste til, ikke længere kunne anvendes.

Miljø- og Fødevareklagenævnet traf afgørelse efter Vandforsyningsloven § 20, jf. Vandforsyningsloven § 75, stk. 1. Nævnet ophævede Tønder Kommunes afgørelser af 16. juni 2020 om tilladelse til indvinding af grundvand og hjemviste sagerne til fornyet behandling. De indbetalte klagegebyrer blev tilbagebetalt i henhold til Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 1.

Nævnets vurdering af DCE-notatet og lovgrundlaget

Nævnet konstaterede, at den økologiske tilstand for Fiskbæk, Lebæk og Tydebæk ikke opfyldte målet om god økologisk tilstand i Vandområdeplan 2015-2021. Nævnet fandt, at Tønder Kommunes afgørelse ikke var truffet på baggrund af den nyeste viden for så vidt angår påvirkning af kvalitetselementerne smådyr, vandplanter og fisk i de berørte vandløb som følge af den øgede indvinding af grundvand. Nævnet lagde vægt på, at nyeste viden om påvirkning af de biologiske kvalitetselementer har vist, at en række vandføringsvariabler og dertil knyttede modeller på tilfredsstillende vis beskriver påvirkningen af de biologiske kvalitetselementer som følge af indvindingen af grundvand. Fysiske og kemiske forhold kan således ikke alene lægges til grund i vurderingen af påvirkningen af vandløbene, men må ske med inddragelse af viden om indvindingens påvirkning af de biologiske kvalitetselementer.

Tilladelse til vandindvinding meddeles i henhold til Vandforsyningsloven § 20. Lovens formål er bl.a., at udnyttelsen og beskyttelsen af vandforekomster sker efter en samlet planlægning og vurdering af hensyn som befolkningens og erhvervslivets behov for vand, miljøbeskyttelse og naturbeskyttelse, jf. Vandforsyningsloven § 1 og Vandforsyningsloven § 2, stk. 1.

Ifølge Lov om vandplanlægning § 7, stk. 2, nr. 1 og Bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter § 8, stk. 3 skal overfladevandområders tilstand beskyttes mod forringelse. En vandindvindingstilladelse, der påvirker et overfladevandområde, hvor miljømålet ikke er opfyldt, kan kun meddeles, hvis den ikke medfører en forringelse af tilstanden og ikke hindrer opfyldelse af miljømålet. Nævnet henviste til EU-Domstolens dom af 1. juli 2015 (sag C-461/13 – Weser dommen), der fastslår, at en forringelse foreligger, når mindst et kvalitetselement falder et niveau, selvom det ikke fører til en nedrykning af hele vandområdet. Hvis kvalitetselementet allerede er i den laveste klasse, udgør enhver forringelse af dette element en forringelse af tilstanden.

Hjemvisning og yderligere bemærkninger

På baggrund af den manglende inddragelse af nyeste viden om påvirkning af biologiske kvalitetselementer ophævede Miljø- og Fødevareklagenævnet Tønder Kommunes afgørelser og hjemviste sagerne til fornyet behandling. Kommunen bør i den fornyede behandling inddrage den seneste viden om den økologiske tilstand i vandløbene fra basisanalysen 2021-2027 for Vandområdedistrikt Jylland og Fyn.

Nævnet bemærkede desuden, at princippet om bedste anvendelige teknologi (BAT) reguleres i Miljøbeskyttelsesloven og derfor ikke er et hensyn, der kan varetages i forbindelse med meddelelse af en vandindvindingstilladelse efter vandforsyningslovens bestemmelser. Endvidere skal Tønder Kommune ved den fornyede behandling være opmærksom på, at den økologiske tilstand for kvalitetselementet smådyr i Tydebæk er dårlig. Da dette kvalitetselement allerede befinder sig i den laveste klasse, vil enhver forringelse af elementet udgøre en forringelse af vandløbets tilstand, hvilket efter Bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter § 8, stk. 3 medfører, at vandindvindingstilladelsen ikke kan meddeles, hvis den medfører en direkte eller indirekte negativ påvirkning. Endelig skal Tønder Kommune forholde sig konkret til samtlige af de vandløb, som indvindingen påvirker.

Lignende afgørelser