Command Palette

Search for a command to run...

Klage over tilladelse til fiskeri og hjemtagning af laks i Skjern Å – afvisning af realitetsbehandling

Dato

21. august 2020

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Fiskeri

Højdepunkt

Afvisning af klage i sag om tilladelse til fiskeri og hjemtagning af laks i Skjern

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Fiskeristyrelsens afgørelse af 1. april 2020. Afgørelsen omhandlede en tilladelse til fiskeri og hjemtagning af laks i Skjern Å vandsystemet, udstedt til Skjern Å Sammenslutningen. Sagen er behandlet i henhold til Fiskerilovens § 110 a, stk. 1.

En brancheforening påklagede afgørelsen den 28. april 2020 til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Klagerens anbringender

Klageren anførte primært, at:

  • Afgørelsen ikke stemte overens med Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis vedrørende habitatregler.
  • Klageren burde være klageberettiget i henhold til gældende EU-regler og Aarhuskonventionen.
  • Fiskeriet potentielt kunne påvirke et Natura-2000 område væsentligt.
  • Afgørelsen stred mod foreningsmedlemmernes interesse i at sikre god økologisk tilstand og gunstig bevaringsstatus for laks i forhold til kravene i Habitatdirektivet og Vandrammedirektivet.

Nye oplysninger under sagsbehandlingen

Under sagens behandling uddybede klageren sin interesse og relevans for sagen. Klageren oplyste, at sagen var relevant for en specifik virksomhed og andre akvakulturanlæg, da der var bekymring for, om afgørelsen tilstrækkeligt hensyntog beskyttelse og opnåelse af gunstig bevaringsstatus for habitatarter og -områder. Det blev fremhævet, at der blev givet tilladelse til hjemtagning af en betydelig andel af den beskyttede laks, selvom laksen ikke var i gunstig bevaringsstatus eller selvreproducerende.

Klageren påpegede desuden tvivl om, hvorvidt afgørelsen tilstrækkeligt hensyntog opnåelse af god økologisk tilstand for kvalitetselementet fisk i henhold til Vandrammedirektivet. Klageren oplyste, at den økologiske tilstand for fisk var moderat, ringe eller dårlig i størstedelen af de registrerede områder i Skjern Å-systemet. Endelig anførte klageren, at der for den specifikke lodsejer og akvakulturanlæg var en interesse i at sikre gode miljø- og naturforhold, hvilket var relevant for driftstilladelser, certificeringsordninger som ASC og samarbejdet med FN’s verdensmål.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Fiskeristyrelsens afgørelse om tilladelse til fiskeri og hjemtagning af laks i Skjern Å vandsystemet.

Nævnets begrundelse for afvisning

Nævnet fastslog, at det er klagemyndighed for administrative afgørelser truffet efter Fiskerilovens § 110 a, stk. 1. Det blev vurderet, at afgørelser truffet efter fiskeriloven kun kan påklages af sagens parter, selvom dette ikke eksplicit fremgår af loven.

Nævnet vurderede, at klageren ikke var part i den påklagede sag og derfor ikke opfyldte kriterierne for at være klageberettiget. Dette skyldtes, at klageren ikke blev anset for at have en væsentlig, individuel interesse i sagen. Nævnet lagde vægt på, at klagerens interesse primært var begrundet i en generel interesse i at sikre god økologisk tilstand i vandområder og gunstig bevaringsstatus for habitatområder og -arter, samt en generel bekymring for fiskeriets påvirkning af laksebestanden og Natura-2000 området. Klageren havde ikke fremlagt oplysninger, der godtgjorde, at klageren ville blive mere indgribende berørt af tilladelsen end andre personer, foreninger eller lignende i området. Nævnet konkluderede, at klagerens interesse i sagen havde karakter af en ideelt betonet interesse i områdets natur- og miljøforhold, som ikke adskilte sig fra andres.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser