Afvisning af klage over dispensation til opførelse af enfamiliehus pga. manglende klageberettigelse
Dato
31. august 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - øvrige
Højdepunkt
Afvisning af klage over dispensation til opførelse af enfamiliehus inden for skovbyggelinjen
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage indgivet af ejeren af en naboejendom til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klagen vedrører Lyngby-Taarbæk Kommunes afgørelse af 6. maj 2020, hvor kommunen meddelte dispensation fra Naturbeskyttelseslovens § 17 til opførelse af et enfamiliehus inden for skovbyggelinjen på en ejendom i Lyngby-Taarbæk Kommune.
Klagerens anbringender
Klageren, der er repræsenteret ved advokat, anførte flere punkter i sin klage:
- Kommunen havde tidligere afvist en lignende ansøgning om dispensation til opførelse af et enfamiliehus på ejendommen, og det nu ansøgte hus adskilte sig ikke væsentligt fra det tidligere afviste projekt.
- Klageren var ikke blevet hørt af kommunen, før afgørelsen om dispensation blev truffet.
- Det ansøgte byggeri ville medføre en fortætning af bebyggelsen i området og hindre klagerens indkig til skoven.
Kommunens begrundelse for dispensation
Lyngby-Taarbæk Kommune begrundede sin afgørelse med, at ejendommen og det omkringliggende område allerede er bebygget. Kommunen lagde desuden vægt på, at det ansøgte hus ville blive opført på en del af det eksisterende fundament og ville være mindre inden for skovbyggelinjen end det eksisterende hus.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har afvist at realitetsbehandle klagen over Lyngby-Taarbæk Kommunes afgørelse om dispensation til opførelse af et enfamiliehus inden for skovbyggelinjen.
Klageberettigelse
Nævnet fastslog, at ejere af omkringliggende ejendomme, herunder klageren som nabo, ikke er klageberettigede i henhold til Naturbeskyttelseslovens § 86, stk. 1. Dette skyldes, at nabohensyn og -interesser ikke er beskyttet af naturbeskyttelsesloven. Klagerens anbringender om sagsbehandlingsfejl vedrørende byggesagen og gener i forbindelse med husets placering på grunden ændrede ikke nævnets vurdering, da disse hensyn ikke varetages af naturbeskyttelsesloven.
Gebyr og afgørelsens endelighed
Som følge af afvisningen af klagen tilbagebetales det indbetalte klagegebyr til klageren, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 3. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelseslovens § 88, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser