Ændring af afgørelse om afslag på ansøgning om tilsagn om tilskud til privat skovrejsning
Dato
3. marts 2021
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Projektstøtte
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Ændring af afgørelse om afslag på ansøgning om tilsagn om tilskud til privat skovrejsning
Lovreferencer
En landbruger ansøgte den 20. september 2019 om tilsagn om tilskud til privat skovrejsning på 2,35 hektar og etablering af 810 meter hegn. Ansøgningen, der omfattede et skovkort og plantekort, blev oprindeligt afslået af Landbrugsstyrelsen den 10. marts 2020. Begrundelsen var, at det ansøgte areal ikke var tilskudsberettiget, da der ikke var en passende balance mellem skovbryn og kerneskov, og projektet levede ikke op til kravet om skovkerne, jf. Bekendtgørelse om tilskud til privat skovrejsning § 6, stk. 1, nr. 8 og Bekendtgørelse om tilskud til privat skovrejsning § 7, stk. 1, nr. 4.
Klage og revideret afgørelse
Klager indsendte en klage den 23. marts 2020, hvori det blev anført, at afgørelsen ikke var tilstrækkeligt begrundet. Som følge heraf meddelte Landbrugsstyrelsen en revideret afgørelse den 20. april 2020. Heri blev afslaget begrundet med, at ansøgningen ikke opfyldte betingelserne for tilskud til privat skovrejsning 2019, jf. Bekendtgørelse om tilskud til privat skovrejsning § 5, stk. 3, pkt. 3, Bekendtgørelse om tilskud til privat skovrejsning § 6, pkt. 8, Bekendtgørelse om tilskud til privat skovrejsning § 7, pkt. 4 samt bilag 2 i vejledningen. Styrelsen vurderede, at den trekantede udformning af projektarealet, med et lysåbent areal på 0,21 hektar, fragmenterede den potentielle skovkerne og ville medføre stor randpåvirkning, hvilket forhindrede udviklingen af et optimalt skovklima.
Klagerens argumenter
Klager fastholdt, at ansøgningen opfyldte alle ordningens krav og kritiserede Landbrugsstyrelsens begrundelse som en "gummiparagraf" uden klare parametre i vejledningen. Klager påpegede, at vejledningen ikke forbød lysninger i skove på 2,2 hektar, og at et lysåbent areal på knap 10 % var tilladt i henhold til skovlovens regler. Det blev fremhævet, at projektet opfyldte kravet om en skovbredde på mindst 40 meter og havde et sammenhængende kerneareal på 1,5 hektar.
Landbrugsstyrelsens bemærkninger og fornyet vurdering
Landbrugsstyrelsen genoptog sagen, da den oprindelige afgørelse ikke opfyldte forvaltningslovens krav til begrundelse. Styrelsen fastholdt, at vurderingen skulle sikre, at tilskud blev givet til projekter, der opfyldte ordningens formål. Efter en anmodning fra Miljø- og Fødevareklagenævnet om yderligere uddybning af begrundelsen, erkendte Landbrugsstyrelsen den 16. november 2020, at deres tidligere vurdering af klagers projekt havde været for restriktiv i forhold til bekendtgørelsen. Styrelsen vurderede herefter, at det ansøgte skovrejsningsprojekt opfyldte bekendtgørelsens krav til skovens opbygning, og at arealet kunne udvikles til bevoksning med skovklima, der opfyldte ordningens formål. Det blev konkluderet, at der ikke var tilstrækkeligt grundlag i bekendtgørelsen for at give afslag på ansøgningen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrer Landbrugsstyrelsens afgørelse af 20. april 2020 om afslag på ansøgning om tilsagn om tilskud til privat skovrejsning. Ansøger er herefter berettiget til tilskud til privat skovrejsning.
Nævnets begrundelse
Nævnet fandt, at klagers ansøgning af 20. september 2019 opfyldte de objektive krav om en bredde på mindst 40 meter og tilstedeværelse af et kerneareal, som defineret i Bekendtgørelse om tilskud til privat skovrejsning § 6, stk. 1, nr. 8, jf. bilag 2. Det blev lagt til grund, at kernearealet ville bestå af et sammenhængende, bevokset område omringet af skovbryn. Nævnet vurderede, at klagers kerneareal levede op til definitionen, idet bekendtgørelsen ikke stiller krav om indre skovbryn. Denne vurdering stemte overens med Landbrugsstyrelsens fornyede vurdering af 16. november 2020.
Lignende afgørelser