Command Palette

Search for a command to run...

Ophævelse af landzonetilladelse grundet ændret dispensation fra søbeskyttelseslinje

Dato

10. september 2020

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Kalundborg Kommunes landzonetilladelse til opførelse af et

Kalundborg Kommune meddelte den 22. januar 2020 en landzonetilladelse til opførelse af et anneks på 18 m² på ejendommen [adresse1]. Samtidig blev det afgjort, at en carport på 20 m² og et redskabsskur på 5 m² ikke krævede landzonetilladelse. Ejendommen er beliggende i landzone.

Klage og relateret sag

Danmarks Naturfredningsforening, Kalundborg afdeling, indgav den 18. februar 2020 en klage til Planklagenævnet over kommunens afgørelse. Klagen blev modtaget af nævnet den 15. april 2020.

Det fremgik af kommunens afgørelse, at hovedparten af ejendommen er omfattet af søbeskyttelseslinjen, jf. Naturbeskyttelsesloven § 16, stk. 1. Kommunen havde i en separat afgørelse givet dispensation fra søbeskyttelseslinjen til de ansøgte byggerier.

Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse

En separat klage vedrørende dispensationen fra søbeskyttelseslinjen blev behandlet af Miljø- og Fødevareklagenævnet. Dette nævn traf den 31. august 2020 afgørelse om at ændre kommunens dispensation til et afslag. Denne afgørelse havde afgørende betydning for den foreliggende sag, da den betød, at de ansøgte byggerier ikke kunne realiseres.

Planklagenævnet ophævede Kalundborg Kommunes afgørelse af 22. januar 2020 om landzonetilladelse til opførelse af et anneks på 18 m², samt afgørelsen om, at opførelse af en carport på 20 m² og et redskabsskur på 5 m² kunne opføres uden landzonetilladelse.

Begrundelse for ophævelse

Planklagenævnet lagde afgørende vægt på, at Miljø- og Fødevareklagenævnet havde ændret kommunens dispensation fra søbeskyttelseslinjen til et afslag. Dette medførte, at de ansøgte byggerier ikke længere kunne realiseres. Da kommunens afgørelse efter Planloven § 35, stk. 1 dermed ikke længere var aktuel, valgte Planklagenævnet at ophæve den.

Nævnets kompetence og afgørelsens endelighed

Planklagenævnet har kompetence til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1, jf. Planloven § 58, stk. 1. Det er desuden et retligt spørgsmål, om et forhold kræver landzonetilladelse, hvilket nævnet også kan tage stilling til, jf. Planloven § 58, stk. 1.

Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Tilbagebetaling af gebyr

Det indbetalte klagegebyr vil blive tilbagebetalt til indbetalerens NemKonto.

Lignende afgørelser