Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på dispensation fra tilslutningspligt til fjernvarme trods ønske om installation af varmepumpe

En boligejer klagede over Svendborg Kommunes afslag på dispensation fra tilslutningspligten til Svendborg Fjernvarme A.m.b.a. Ejeren, som overtog ejendommen 1. marts 2020, ønskede at erstatte det eksisterende oliefyr med en luft/vand varmepumpe i stedet for at tilslutte sig fjernvarmen.

Der var tinglyst tilslutnings- og forblivelsespligt på ejendommen siden 1996. En tidligere ejer havde fået en personlig dispensation, som bortfaldt ved et ejerskifte i 2017. Klager ansøgte om dispensation den 10. januar 2020.

Klagers argumentation

Klager anførte, at en varmepumpe var en mere samfundsøkonomisk og miljøvenlig løsning, i tråd med nationale og kommunale energimål. Privatøkonomisk var installationsomkostningerne sammenlignelige, men driften af en varmepumpe ville være væsentligt billigere. Klager påpegede desuden, at kommunen og fjernvarmeselskabet ikke havde håndhævet tilslutningspligten i de 15 år efter den personlige dispensation bortfaldt ved et tidligere salg i 2005.

Kommunens afgørelse

Svendborg Kommune afslog ansøgningen den 18. februar 2020. Kommunen vurderede, at tilslutning til fjernvarme ikke var uforholdsmæssigt dyrere end installation af en varmepumpe. Afgørelsen var primært baseret på hensynet til tilslutningsgraden i det eksisterende fjernvarmenet og dermed brugerøkonomien for de øvrige forbrugere. Kommunen fastholdt, at den tinglyste tilslutningspligt var gældende for den nye ejer.

Energiklagenævnet stadfæstede Svendborg Kommunes afgørelse om afslag på dispensation fra tilslutningspligten.

Nævnet lagde vægt på, at kommunalbestyrelsen har et vidt skøn ved behandling af dispensationsansøgninger i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1. Kommunen kan i sin vurdering inddrage saglige kriterier, herunder lokale forhold og hensynet til forsyningsselskabets økonomi.

Energiklagenævnet fandt, at Svendborg Kommune havde foretaget en konkret vurdering baseret på lovlige og saglige hensyn. Disse hensyn omfattede:

Nævnet bemærkede desuden, at en ejer ikke kan opnå fritagelse ved at installere et vedvarende energianlæg, efter at tilslutningspligten er pålagt, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 16. Da kommunens skønsudøvelse var inden for de lovlige rammer, blev afgørelsen stadfæstet.

Lignende afgørelser