Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afslag på genoptagelse vedrørende opførelse af carport inden for strandbeskyttelseslinjen

Sagen omhandler et afslag på genoptagelse af en tidligere afgørelse vedrørende opførelse af en carport inden for strandbeskyttelseslinjen i Aabenraa Kommune. Ejendommens ejer ansøgte oprindeligt Kystdirektoratet den 11. juli 2016 om dispensation til opførelse af en dobbelt carport på ca. 48,5 m² og et brænde- og redskabsskur. Kystdirektoratet meddelte afslag den 7. februar 2017, idet de vurderede, at der ikke forelå særlige forhold, der kunne begrunde en dispensation, og at byggeriet ville påvirke kystlandskabet og skabe uønsket præcedens. En efterfølgende klage til Miljø- og Fødevareklagenævnet blev afvist den 15. maj 2017, da den var indgivet for sent.

Miljøstyrelsens dispensation og genoptagelsesanmodning

Da arealet også var omfattet af fredskovspligt, søgte ejeren Miljøstyrelsen om dispensation fra Skovlovens § 11, stk. 1 og Skovlovens § 38, hvilket blev imødekommet for carportens vedkommende den 4. februar 2017. Miljøstyrelsen lagde vægt på, at en dobbelt carport på 50 m² var inden for nutidig standard, og at terrænets beskaffenhed gjorde anden placering umulig.

Den 28. januar 2020 fremsendte klager en næsten identisk ansøgning til Kystdirektoratet, som blev behandlet som en anmodning om genoptagelse af den oprindelige sag. Kystdirektoratet afslog genoptagelse den 2. marts 2020 med den begrundelse, at der ikke var fremlagt nye oplysninger af væsentlig betydning, og at der ikke var begået væsentlige sagsbehandlingsfejl. De bemærkede desuden, at en lovændring af Naturbeskyttelsesloven i juni 2017 ikke ændrede vurderingen, da der fortsat kræves et særligt tilfælde for dispensation til en carport.

Klagerens argumenter

Klageren påklagede Kystdirektoratets afslag på genoptagelse til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 3. marts 2020. Klageren anførte, at Miljøstyrelsens godkendelse i henhold til skovloven burde medføre en dispensation fra Kystdirektoratet. Desuden fremhævede klageren, at den ansøgte placering var den eneste egnede på grund af ejendommens skrånende terræn, og at carporten ville være indpasset i landskabet og ikke synlig fra vej eller strand.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Kystdirektoratets afgørelse af 2. marts 2020 om afslag på genoptagelse af sagen. Nævnet fastslog, at deres prøvelse alene omhandlede, hvorvidt betingelserne for genoptagelse var opfyldt, og ikke selve spørgsmålet om dispensation til opførelse af carporten, da den oprindelige afgørelse ikke var påklaget rettidigt.

Begrundelse for afslag på genoptagelse

Nævnet fandt, at der ikke var fremlagt nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning for sagen, og at der ikke var påvist væsentlige sagsbehandlingsfejl i forbindelse med den oprindelige afgørelse. Det materiale, klageren fremlagde, var allerede indgået i Kystdirektoratets tidligere sagsbehandling.

Lovændring og Miljøstyrelsens dispensation

Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at den mellemliggende ændring af Naturbeskyttelsesloven, herunder bestemmelserne vedrørende strandbeskyttelseslinjen, ikke førte til et andet resultat. En tilsvarende ansøgning ville stadig skulle behandles efter den restriktive dispensationshjemmel i Naturbeskyttelseslovens § 65 b, stk. 1, som kræver et "særligt tilfælde". Nævnet bemærkede, at en dobbelt carport ikke er et mindre anlæg, der falder ind under Naturbeskyttelseslovens § 15 a, stk. 3 eller Naturbeskyttelseslovens § 65 b, stk. 3, nr. 1.

Endvidere kunne det forhold, at Miljøstyrelsen havde meddelt dispensation fra Skovlovens § 11, stk. 1, ikke føre til et andet resultat. Nævnet understregede, at skovlovens bestemmelser har et andet formål og varetager andre hensyn end naturbeskyttelseslovens regler om strandbeskyttelseslinjen.

Som følge af afgørelsen blev det indbetalte klagegebyr ikke tilbagebetalt, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2.

Lignende afgørelser