Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om miljøgodkendelse til kvægproduktion på [adresse1]
Dato
23. august 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Husdyrbrugloven
Højdepunkt
Stadfæstelse med ændringer af miljøgodkendelse til kvægproduktion i Aabenraa Kommune
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Aabenraa Kommunes miljøgodkendelse af 17. januar 2020 til en kvægproduktion på [adresse1]. Godkendelsen blev meddelt i henhold til Husdyrbruglovens § 16 a, stk. 1 og omfattede både eksisterende og nye anlæg, herunder en udvidelse af produktionsarealet.
En omboende klagede den 28. januar 2020 til Miljø- og Fødevareklagenævnet med bekymringer om risiko for lækage og spild fra husdyrbrugets gylletanke, hvilket kunne forurene nærliggende vejgrøft, dræn og grundvand. Klageren mente, at arealerne omkring gylletankene skulle befæstes med impermeable belægninger med afløb til opsamlingstank, og at dræn skulle afskæres i en afstand af mindst 50 meter fra gylletankene. Desuden blev det anført, at gylletankene burde overdækkes på grund af deres placering nær byområde og følsomme engarealer. Endelig efterspurgte klageren oplysninger om tilsyn med gylletankene for at forhindre sprængninger.
Kommunens bemærkninger
Aabenraa Kommune bemærkede, at gyllebeholderne var eksisterende anlæg, godkendt i forbindelse med tidligere byggeansøgninger og miljøgodkendelser. Kommunen vurderede, at vejgrøften ikke var et vandløb, da den ikke var permanent vandførende, og at der ikke var drænledninger inden for 15 meter fra gyllebeholderne. Kommunen oplyste desuden, at gyllebeholderne var tilmeldt 10 års beholderkontrol, og at de senest kontrollerede beholdere var godkendt uden bemærkninger i 2014, med næste kontrol i 2024. Kommunen fandt ikke risiko for spild ved tømning med gyllevogn med påmonteret læssekran og fastsatte derfor ikke vilkår om befæstning. Endelig vurderede kommunen, at ejendommens BAT-krav var overholdt uden fast teltoverdækning, og at der ikke kunne fastsættes vilkår herom, da gyllebeholderne kun indeholdt kvæggylle.
Ammoniakpåvirkning
Miljøgodkendelsen inkluderede en miljøkonsekvensrapport, der viste, at den samlede meremission af ammoniak for 8 årsdriften var 2.694,8 kg NH3-N/år ved dybstrøelse og 2.728,6 kg NH3-N/år ved ½ dybstrøelse og ½ fast drænet gulv. Nærmeste kategori 3-natur (moseareal) ville modtage en merdeposition på 0,5 kg N/ha/år, mens et potentielt ammoniakfølsomt skovområde ville modtage 0,8 kg N/ha/år. § 3-beskyttede søer og andre områder modtog mellem 0,0-0,3 kg N/ha/år. Aabenraa Kommune vurderede, at der ikke ville ske tilstandsændringer af kategori 1-, 2- eller 3-natur eller natur beskyttet efter Naturbeskyttelseslovens § 3, da merdeponeringen var under 1 kg N/ha/år.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Aabenraa Kommunes afgørelse af 17. januar 2020 om miljøgodkendelse til kvægproduktionen, men med en væsentlig ændring. Afgørelsen blev truffet efter Husdyrbruglovens § 16 a, stk. 1, jf. Husdyrbruglovens § 76, stk. 1.
Vilkår om befæstet læsseplads
Nævnet fandt, at der var risiko for forurening, hvis tømning af gyllebeholderne skete ved anvendelse af fastmonteret pumpeudstyr. Derfor blev et nyt vilkår 12a indsat, som fastsætter, at påfyldning af gyllevogne og lignende skal ske på befæstet læsseplads med afløb til opsamlingsbeholder, hvis fastmonteret pumpeudstyr anvendes. Nævnet bemærkede desuden, at opbevaring af flydende husdyrgødning er reguleret i Bekendtgørelse om miljøregulering af dyrehold og om opbevaring og anvendelse af gødning, og fandt ikke grundlag for yderligere vilkår, da der ikke forelå særlige omstændigheder. Tilsynsanliggender kan ikke påklages til nævnet, jf. Husdyrbruglovens § 48, stk. 2.
Ammoniakpåvirkning og overdækning
Nævnet vurderede ammoniakpåvirkningen i henhold til Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 34, stk. 1 og Bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug § 36, stk. 1. Det blev konstateret, at alle nærliggende kategori 3-natur og § 3-beskyttede naturområder modtog en merdeposition på under 1,0 kg N/ha/år. Nævnet fandt derfor ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering om, at merdepositionen ikke ville medføre tilstandsændringer, og fastsatte ikke yderligere vilkår til nedbringelse af ammoniakemissionen. Der er heller ikke krav om obligatorisk fast overdækning af beholdere for flydende husdyrgødning fra kvæg, jf. Bekendtgørelse om miljøregulering af dyrehold og om opbevaring og anvendelse af gødning § 22, stk. 3.
Godkendelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet senest 6 år efter Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse, jf. Husdyrbruglovens § 59 a, stk. 1. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.
Lignende afgørelser