Manglende selvangivelse af svensk pension: Ekstraordinær genoptagelse berettiget
Dato
1. juli 2022
Hoved Emner
Personlig indkomst
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Udenlandsk pension, Globalindkomstprincip, Dobbeltbeskatningsoverenskomst, Credit-lempelse, Ekstraordinær genoptagelse, Grov uagtsomhed, Oplysningspligt
Sagen omhandler en klager, der har fået forhøjet sin skattepligtige indkomst for indkomstårene 2014-2019 med pension modtaget fra Sverige. Skattestyrelsen har ekstraordinært genoptaget indkomstansættelserne for 2014-2016 med henvisning til Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5 på grund af grov uagtsomhed, og ordinært genoptaget 2017-2019 efter Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1. Klageren, en læge, har i perioder arbejdet som vikar i Sverige og modtaget pension siden 2010. Han har oplyst, at han altid har betalt skat i Sverige og fået lempelse efter exemptionsmetoden i Danmark for sin lønindkomst, og derfor antog, at det samme princip gjaldt for pensionen. Han selvangav dog pensionen i 2013, men ikke i de efterfølgende år, da han forventede automatisk indberetning og havde helbredsmæssige udfordringer.
Skattestyrelsen har modtaget oplysninger via Money Transfer-projektet og fra Skatteverket i Sverige, der dokumenterer pensionsudbetalingerne. Da klageren først begyndte at modtage pension i 2010, er han ikke omfattet af undtagelsesbestemmelsen i Lov nr. 1193 af 11. december 2008 § 2, som ville have muliggjort exemption-lempelse. Pensionsindkomsten er skattepligtig i Danmark efter globalindkomstprincippet i Statsskatteloven § 4, litra c, og skal beskattes som personlig indkomst i henhold til Personskatteloven § 3, stk. 1. Danmark skal indrømme credit-lempelse for den skat, der er betalt i Sverige, jf. Den Nordiske Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 18, stk. 1 og artikel 25, stk. 1, litra a.
Klagerens repræsentant bestred den grove uagtsomhed for årene 2014-2016 og anførte, at klageren handlede i god tro og ikke forsøgte at unddrage sig skat. Skattestyrelsen fastholdt, at klageren som minimum havde handlet groft uagtsomt, især da han havde selvangivet pensionen korrekt i 2013, hvilket indikerede kendskab til oplysningspligten. Skattestyrelsen overholdt desuden fristerne for ekstraordinær genoptagelse i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2.
Nedenfor ses en oversigt over de modtagne pensionsbeløb og betalt skat i SEK og DKK:
År | Udbetaler | Pension (SEK) | Skat (SEK) | Pension (DKK) | Skat (DKK) | Kurs (DKK/SEK) |
---|---|---|---|---|---|---|
2013 | Flere | 201.900 | 41.892 | 174.113 | 36.127 | 86,2374 |
2014 | Flere | 200.208 | 33.192 | 164.144 | 27.213 | 81,9867 |
2015 | Flere | 202.536 | 33.646 | 161.501 | 26.829 | 79,7392 |
2016 | Flere | 206.760 | 34.522 | 162.575 | 27.145 | 78,63 |
2017 | Flere | 210.927 | 31.461 | 162.896 | 24.297 | 77,2288 |
2018 | Flere | 213.276 | 44.556 | 155.044 | 32.391 | 72,6963 |
2019 | Flere | 216.792 | 45.252 | 152.884 | 31.912 | 70,521 |
I alt | 1.250.499 | 222.629 | 959.044 | 169.786 |
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse om forhøjelse af klagerens indkomstansættelser for indkomstårene 2014-2019 med pension fra Sverige. Retten fandt, at klageren var fuldt skattepligtig til Danmark i de omhandlede år i henhold til Kildeskatteloven § 1, stk. 1 og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark efter Den Nordiske Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 4.
Det blev fastslået, at klageren var skattepligtig af pensionsudbetalingerne fra Sverige i Danmark i henhold til globalindkomstprincippet i Statsskatteloven § 4, litra c. Pensionsindkomsten var omfattet af Den Nordiske Dobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 18, stk. 1, hvilket betød, at Danmark som bopælsland skulle indrømme credit-lempelse for den skat, der var betalt i Sverige, jf. artikel 25, stk. 1, litra a.
Klageren var ikke omfattet af undtagelsesbestemmelsen i Lov nr. 1193 af 11. december 2008 § 2, da han først begyndte at modtage pension fra Sverige i 2010 og dermed ikke opfyldte betingelsen om at have modtaget pension senest den 31. januar 2009. Derfor skulle lempelsen ske efter credit-metoden og ikke exemption-metoden.
Genoptagelse af skatteansættelsen
-
Ordinær genoptagelse (2017-2019): Varslet om forhøjelse for indkomstårene 2017, 2018 og 2019 blev afsendt den 11. september 2020, hvilket var inden for fristen i Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1. Disse år kunne derfor genoptages ordinært.
-
Ekstraordinær genoptagelse (2014-2016): For indkomstårene 2014, 2015 og 2016 fandt Landsskatteretten, at klageren havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at selvangive pensionsudbetalingerne fra Sverige. Dette begrundedes med, at klageren havde selvangivet pensionen korrekt i 2013 og dermed måtte anses for at være bekendt med sin oplysningspligt. Klagerens ukendskab til skattereglerne og helbredsmæssige udfordringer kunne ikke i sig selv føre til et andet resultat. Skattestyrelsen havde derfor ret til at foretage en ekstraordinær genoptagelse i henhold til Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5.
-
Overholdelse af frister: Skattestyrelsen modtog tilstrækkelige oplysninger til at foretage en korrekt ansættelse den 2. juli 2020 (fra klagerens repræsentant) og den 15. juli 2020 (direkte fra Skatteverket). Varslet blev afsendt den 11. september 2020, og afgørelsen blev truffet den 7. oktober 2020. Retten fandt, at både 6-måneders varslingsfristen og 3-måneders ansættelsesfristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 var overholdt.
Lignende afgørelser