Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende manglende egenkontrol dokumentation

Dato

27. marts 2020

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Fødevarer

Højdepunkt

Stadfæstelse af indskærpelse i sag om egenkontrol i Københavns Kommune Miljø- og

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage fra en virksomhed vedrørende en indskærpelse fra Fødevarestyrelsen om manglende dokumentation for egenkontrol. Klagen blev indgivet den 6. januar 2020.

Baggrund for indskærpelsen

Fødevarestyrelsen konstaterede under et kontrolbesøg den 10. december 2019, at virksomheden ikke havde tilgængelig dokumentation for varemodtagelse, temperaturmåling, opvarmning og nedkøling for perioden august til december 2019. Ved anmodning fik styrelsen udleveret en egenkontrolmappe, hvoraf det fremgik, at flere sider manglede, angiveligt fordi køkkenchefen havde taget dem med hjem for at overføre oplysninger til korrekte dokumenter.

Modstridende dokumentation og forklaringer

Fødevarestyrelsen bemærkede, at den tilstedeværende egenkontrol kun bestod af blanketter for en måned ad gangen, og at der manglede dokumentation for flere centrale områder siden juli 2019. Efter at styrelsen gjorde opmærksom på manglerne, blev køkkenchefen kontaktet og fremsendte billeder af en ufuldstændig blanket. Virksomhedens personale oplyste efterfølgende, at køkkenchefen ikke kunne finde de resterende sider.

Under kontrolbesøget ankom en assistent med yderligere to egenkontrolmapper, som ifølge assistenten ikke havde været til stede, da de skulle kontrolleres af klager og en anden assistent. Disse mapper indeholdt blanketter for temperaturmåling med flere målepunkter end den oprindelige mappe, og der var uoverensstemmelser og overlap i dokumentationsperioderne. Efter kontrolbesøget fremsendte køkkenchefen yderligere dokumentation, som også udviste overlap og uoverensstemmelser med den tidligere fremviste og eftersendte dokumentation.

Fødevarestyrelsens indskærpelse

På baggrund af de konstaterede mangler og de modstridende oplysninger indskærpede Fødevarestyrelsen den 22. januar 2020, at dokumentation for egenkontrollens gennemførelse og resultater til enhver tid skal kunne fremvises på styrelsens anmodning. Indskærpelsen blev givet i medfør af Hygiejneforordningens artikel 5, stk. 4, litra a.

Fødevarestyrelsens bemærkninger til klagen

Fødevarestyrelsen fastholdt, at den under kontrolbesøget kun fik fremvist dele af dokumentationen, og at den modtagne dokumentation ikke var fyldestgørende. Styrelsen afviste ikke elektronisk dokumentation, men påpegede, at den fremviste og eftersendte dokumentation ikke stemte overens, hvilket indikerede, at en af udgaverne muligvis tilhørte en anden virksomhed. Styrelsen understregede, at den eftersendte dokumentation var fyldestgørende, men at den ikke var til stede i virksomheden på kontroltidspunktet.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har stadfæstet Fødevarestyrelsens indskærpelse af 22. januar 2020. Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt kravene i Hygiejneforordningens artikel 5, stk. 4, litra a.

Nævnets vurdering af klagen

Nævnet bemærkede indledningsvis, at klagen af 6. januar 2020 ikke var korrekt indgivet, da indskærpelsen ikke var formelt meddelt på det tidspunkt. Dog valgte nævnet at behandle klagen, da Fødevarestyrelsen havde givet klager en berettiget forventning om, at klagen blev anset for korrekt indgivet i forbindelse med fremsendelsen af den skriftlige indskærpelse af 22. januar 2020.

Begrundelse for afgørelsen

Nævnet lagde vægt på, at virksomheden under kontrolbesøget ikke kunne fremvise fyldestgørende dokumentation for temperaturmåling af køleskab og fryser for oktober, november og december 2019. Ligeledes manglede dokumentation for nedkøling for august til december 2019 og varemodtagelse for august, september og december 2019. Nævnet fandt ikke grundlag for at betvivle Fødevarestyrelsens beskrivelse af de faktiske forhold, som de fremgik af kontrolrapporten.

Det blev understreget, at det er forholdene på kontroltidspunktet, der er afgørende for Fødevarestyrelsens valg af sanktion. Det forhold, at virksomheden efterfølgende fremsendte fyldestgørende dokumentation, ændrede ikke på, at dokumentationen ikke var til stede og fyldestgørende på selve kontroltidspunktet. Afgørelsen er truffet i henhold til Fødevarelovens § 58, stk. 1 og er endelig i medfør af Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser