Myndighedsfejl ved momsregistrering berettigede ikke til ekstraordinær genoptagelse ved overskredet frist
Dato
5. december 2022
Hoved Emner
Moms
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Genoptagelse, Ekstraordinær genoptagelse, Genoptagelsesfrist, Myndighedsfejl, Særlige omstændigheder, Omvendt betalingspligt, Salgsmoms
Sagen omhandlede en spansk virksomheds anmodning om genoptagelse af sit momstilsvar for 2. kvartal 2015. Virksomheden havde fejlagtigt opkrævet dansk moms af ydelser, der skulle have været omfattet af reglerne om omvendt betalingspligt, da virksomheden ikke havde et fast forretningssted i Danmark.
Skattestyrelsen havde i en afgørelse af 1. marts 2018 påpeget fejlen og vejledt virksomheden om muligheden for at få den forkert opkrævede moms tilbagebetalt ved at anmode om genoptagelse inden for den ordinære 3-årige frist. Fristen for 2. kvartal 2015 udløb den 1. september 2018. Virksomheden anmodede først om genoptagelse den 19. september 2018, og anmodningen blev derfor afvist som for sent indgivet.
Virksomheden påstod, at der var grundlag for ekstraordinær genoptagelse, idet Skattestyrelsen havde begået en myndighedsfejl ved i første omgang at godkende virksomhedens momsregistrering. Denne fejl, mente virksomheden, udgjorde "særlige omstændigheder" i henhold til Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4.
Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse. Retten fandt, at anmodningen var indgivet for sent i forhold til den ordinære frist i Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2. Betingelserne for ekstraordinær genoptagelse var heller ikke opfyldt. Landsskatteretten fastslog, at det ikke var godtgjort, at der var sket en myndighedsfejl. Selv hvis der var sket en fejl, kunne det ikke føre til genoptagelse, da det var virksomhedens eget ansvar, at den ikke havde reageret rettidigt, efter den var blevet gjort opmærksom på fejlen og fristen af Skattestyrelsen.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten skulle tage stilling til, om Skattestyrelsen med rette havde afvist virksomhedens anmodning om genoptagelse af momstilsvaret for 2. kvartal 2015.
Ordinær genoptagelse
Landsskatteretten fastslog, at virksomheden var registreret for kvartalsvis angivelse af moms. Angivelsesfristen for 2. kvartal 2015 var den 1. september 2015, jf. Momsloven § 57, stk. 3. Den ordinære genoptagelsesfrist på tre år udløb derfor den 1. september 2018, i henhold til Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2.
Skattestyrelsen modtog virksomhedens anmodning om genoptagelse den 19. september 2018. Anmodningen var således indgivet efter udløbet af den ordinære frist, og virksomheden var derfor ikke berettiget til ordinær genoptagelse.
Ekstraordinær genoptagelse
Retten vurderede herefter, om der var grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4, som kræver, at der foreligger "særlige omstændigheder".
Virksomheden argumenterede for, at Skattestyrelsen havde begået en myndighedsfejl ved at momsregistrere virksomheden, og at dette udgjorde en særlig omstændighed. Landsskatteretten fandt, at virksomheden ikke havde godtgjort, at der var begået en myndighedsfejl. Retten fremhævede desuden, at selv hvis der var tale om en myndighedsfejl, kunne det ikke begrunde ekstraordinær genoptagelse i den konkrete situation. Dette skyldtes, at det kunne bebrejdes virksomheden, at anmodningen om genoptagelse ikke var indgivet inden for den ordinære frist.
Landsskatteretten lagde vægt på følgende punkter:
- SKAT havde i sin afgørelse af 1. marts 2018 vejledt virksomheden om fejlen, betingelserne for tilbagebetaling og de gældende genoptagelsesfrister.
- Virksomheden havde fra dette tidspunkt seks måneder til at anmode om genoptagelse inden for den ordinære frist, men undlod at gøre det rettidigt.
- Forsinkelsen beroede således på virksomhedens egne forhold.
Virksomhedens henvisning til Momsloven § 36a blev afvist. Landsskatteretten fastslog, at denne bestemmelse omhandler tidspunktet for en købers fradragsret og ikke kan anvendes til at forlænge en sælgers frist for at regulere salgsmoms.
På baggrund af ovenstående stadfæstede Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse.
Lignende afgørelser