Genoptagelse af momstilsvaret for 2009, 2010 og 2011 - Fristoverskridelse og myndighedsfejl
Dato
2. oktober 2018
Hoved Emner
Når man ønsker en sag genoptaget
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Genoptagelse, Moms, Skatteforvaltningsloven, Ordinær genoptagelsesfrist, Ekstraordinær genoptagelse, Privatforbrugsberegning, Myndighedsfejl
Sagen drejede sig om, hvorvidt der skulle ske genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioderne 2009, 2010 og 2011 for en enkeltmandsvirksomhed. SKAT havde tidligere forhøjet momstilsvaret skønsmæssigt baseret på en forhøjelse af virksomhedens overskud og bankindsætninger. Virksomheden anmodede om genoptagelse, hvilket SKAT afviste med henvisning til, at betingelserne i Skatteforvaltningsloven § 31 og Skatteforvaltningsloven § 32 ikke var opfyldt.
SKATs afgørelse
SKAT afviste anmodningen om genoptagelse. For 2009 og 2010 var den ordinære genoptagelsesfrist udløbet, jf. Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2. SKAT fandt ikke grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8, da der ikke var påvist særlige omstændigheder, og 6-månedersfristen i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 2 var ikke overholdt. For 2011, hvor anmodningen var rettidig, afviste SKAT nedsættelse af indkomsten, da påstandene om udlæg og udenlandske overførsler ikke havde sammenhæng med SKATs skønsmæssige ansættelse, de angivne punkter ikke var behørigt angivet i et regnskab, det ikke var tilstrækkeligt dokumenteret, om udgifter var private eller erhvervsmæssige, der ikke var indsendt en egentlig opgørelse af den skattepligtige indkomst, og der ikke var angivet åbenbare eller ansvarspådragende fejl fra SKATs side.
Klagerens opfattelse
Klagerens repræsentant nedlagde påstand om genoptagelse af momsansættelserne for alle tre afgiftsperioder. Repræsentanten fandt SKATs forhøjelse af indkomst og moms utopisk for en mindre beslagsmedsvirksomhed. Det blev anført, at indehaveren havde en fritidshobby med ældre amerikanske biler, som medførte pengetransaktioner uden relation til virksomheden. Endvidere blev det fremført, at SKAT havde begået væsentlige sagsbehandlingsfejl i privatforbrugsberegningen ved ikke at medregne en samlevers økonomi og ved at dobbeltmedregne øremærkede udgifter. Dette blev anset for en myndighedsfejl, der kunne begrunde genoptagelse. Virksomhedens indehaver oplyste desuden, at han typisk kun kunne sko 3-4 heste pr. dag, hvilket indikerede, at SKATs skøn var for højt.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten behandlede spørgsmålet om genoptagelse af momstilsvaret for afgiftsperioderne 2009, 2010 og 2011.
Ordinær genoptagelsesfrist
Det blev konstateret, at anmodningen om genoptagelse for afgiftsperioderne 2009 og 2010 var indgivet efter den ordinære genoptagelsesfrist i Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2. Anmodningen for afgiftsperioden 2011 var derimod rettidig.
Afgiftsperioden 2011
For afgiftsperioden 2011 fandt Landsskatteretten, at klageren ikke havde fremlagt tilstrækkelige faktiske oplysninger, der kunne begrunde en genoptagelse af ansættelsen inden for den ordinære ansættelsesfrist. Klagerens argument om fejl i SKATs privatforbrugsberegning vedrørende dobbeltmedregning af øremærkede udgifter blev afvist, da SKATs opgørelsesmetode blev fundet korrekt. Argumentet om en samlever, hvis økonomi ikke var medregnet, blev heller ikke fundet tilstrækkeligt begrundet, da der ikke var fremlagt oplysninger om samleverens økonomi.
Afgiftsperioden 2010
For afgiftsperioden 2010 fandt Landsskatteretten, at virksomheden ikke opfyldte nogen af betingelserne for genoptagelse efter de objektive kriterier i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 1-3. Der blev heller ikke fundet særlige omstændigheder, der kunne begrunde en ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4, herunder forholdet om en samlever.
Afgiftsperioden 2009
For afgiftsperioden 2009 fandt Landsskatteretten, at SKAT havde begået en ansvarspådragende myndighedsfejl. SKATs forslag om ændring af momstilsvaret for 2009 blev sendt den 30. maj 2013, hvilket var efter fristen den 10. februar 2013, jf. Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 1. Denne myndighedsfejl kunne begrunde en ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4.
Landsskatteretten stadfæstede herefter SKATs afgørelse for afgiftsperioden 2010, mens SKAT pålægges at genoptage ansættelsen for afgiftsperioderne 2009 og 2011.
Lignende afgørelser