Landsskatteretten: Ekstraordinær genoptagelse af momsansættelse tilladt grundet manglende underretning
Dato
23. september 2020
Hoved Emner
Moms
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Ekstraordinær genoptagelse, Momsansættelse, Ophørt virksomhed, Digital post, Særlige omstændigheder, Kundskabstidspunkt, Skønsmæssig ansættelse
Sagen omhandlede en klagers anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momsansættelsen for andet halvår 2015 for sin enkeltmandsvirksomhed. Virksomheden, der var halvårligt afregnende, lukkede pr. 15. september 2015. Da der ikke blev indberettet moms for perioden 1. juli 2015 til 30. september 2015, foretog SKAT en skønsmæssig ansættelse på 22.000 kr. i april 2016, jf. Opkrævningsloven § 4. Denne afgørelse blev sendt til virksomhedens digitale postkasse.
Klageren oplyste, at hun først blev bekendt med momskravet den 4. april 2019, da Gældsstyrelsen fremsendte en afgørelse om modregning i overskydende skat til hendes private e-Boks. Klageren anmodede herefter om ændring af momsansættelsen den 15. april 2019, idet hun anførte, at der ingen aktivitet havde været i virksomheden efter juni 2015, og at den skønsmæssige ansættelse var urimelig. Klageren mente desuden, at afgørelsen ikke var sendt til rette modtager, da virksomheden var lukket.
Skattestyrelsen afslog anmodningen om ekstraordinær genoptagelse med henvisning til, at den ordinære 3-års frist i Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2 var overskredet, og at der ikke forelå særlige omstændigheder, jf. Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4. Skattestyrelsen fastholdt, at det var klagerens ansvar at holde sig orienteret via virksomhedens digitale postkasse og Skattekontoen, uanset virksomhedens ophør.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten skulle tage stilling til, hvorvidt Skattestyrelsen med rette havde afslået klagerens anmodning om ekstraordinær genoptagelse af momstilsvaret for andet halvår 2015. Anmodningen var indgivet efter udløbet af den ordinære 3-års frist i henhold til Skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2, da den først blev fremsat den 15. april 2019, hvilket var 1½ måned efter fristens udløb den 1. marts 2019.
Retten vurderede herefter, om der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en ekstraordinær genoptagelse i medfør af Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 4. Landsskatteretten fandt, at der i nærværende sag forelå sådanne særlige omstændigheder, og at anmodningen om ændring af afgiftstilsvaret var indgivet rettidigt i henhold til 6-månedersfristen i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2.
Begrundelse for afgørelsen
Landsskatteretten lagde vægt på følgende forhold:
- Klageren var ikke bekendt med det skønsmæssigt fastsatte momstilsvar før den 4. april 2019. Dette skete, da klageren modtog en afgørelse fra Gældsstyrelsen om modregning i overskydende skat, som blev sendt til klagerens private e-Boks.
- Skattestyrelsen havde ikke bestridt, at der forud for den 4. april 2019 ikke havde været kommunikation mellem klageren og SKAT vedrørende momskravet. Der fremgik heller ingen oplysninger på klagerens personlige skattemappe eller i hændelsesloggen for klagerens private e-Boks for årene 2015-2017 om det skønnede momsbeløb.
- Afgørelsen af 6. april 2016 om den skønnede momsindberetning blev fremsendt til virksomhedens digitale postkasse seks måneder efter, at virksomheden var blevet registreret som afmeldt ved Erhvervsstyrelsen (15. september 2015).
- Retten bemærkede, at Lov om offentlig Digital Post § 3, stk. 2 finder anvendelse for virksomheder, der er forpligtede til at have et CVR-nummer. Loven finder ikke anvendelse for ophørte virksomheder, da der ikke længere er pligt til at have et CVR-nummer. Derfor finder Lov om offentlig Digital Post § 10 om, at breve anses for at være kommet frem til modtageren, når brevet er modtaget i e-Boks, ikke anvendelse for ophørte virksomheder i tiden efter ophørsdatoen.
- Rette modtager for henvendelser fra SKAT efter den 15. september 2015 var klagerens privatadresse eller private e-Boks, da klageren hæftede personligt.
- Klageren var dermed i undskyldelig uvidenhed om momsansættelsen indtil den 4. april 2019, jf. også SKM2016.178.LSR. Det er en forudsætning for en bebyrdende afgørelses gyldighed, at den meddeles til rette adressat, og at modtageren har haft lejlighed til at udtale sig om ugunstige faktiske sagsoplysninger, jf. Forvaltningsloven § 19.
- Klageren indgav anmodning om genoptagelse den 15. april 2019, hvilket var rettidigt i henhold til 6-månedersfristen i Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 2, da det skete straks efter kundskab om ansættelsen.
- Ved den skønsmæssige fastsættelse af momstilsvaret af 6. april 2016 havde SKAT ikke taget højde for, at klageren afmeldte virksomheden 2½ måned inde i andet halvår 2015.
På baggrund af en konkret samlet vurdering fandt Landsskatteretten, at klageren havde godtgjort, at der forelå særlige omstændigheder, der berettigede ekstraordinær genoptagelse af afgiftstilsvaret for perioden 1. juli 2015 til 30. september 2015. Skattestyrelsens afgørelse blev derfor ændret, og Skattestyrelsen blev pålagt at genoptage afgiftstilsvaret for den omhandlede periode.
Lignende afgørelser