Command Palette

Search for a command to run...

Ophævelse og hjemvisning af afslag på dispensation fra tilslutningspligt til fjernvarme grundet mangelfuld begrundelse

Sagen omhandler en klage fra en borger over Lolland Kommunes afgørelse af 27. november 2019, hvor kommunen afslog en anmodning om dispensation fra tilslutningspligt til Lolland Varme A/S for en ejendom beliggende i Nakskov. Klager ansøgte om dispensation den 2. september 2019 med den begrundelse, at ejendommen er kondemneret, varme- og elforsyning er afbrudt, og at klager ønsker at rive ejendommen ned.

Lolland Kommune afslog anmodningen, og det fremgik ikke af afgørelsen, hvilke retsregler afgørelsen var truffet i henhold til. Kommunen begrundede dog afslaget med, at ejendommen ikke kunne fritages på baggrund af dens kondemnerede status og adskilte varmeinstallation, og at hensynet til værkets økonomi vejede tungere end klagers private økonomi.

Klagers synspunkter

Klager ønskede afgørelsen ændret og anførte følgende til støtte for sin anmodning om dispensation:

  • Klager købte ejendommen for at undgå fremtidige støjgener fra naboejendommen.
  • Klager ønsker at sammenlægge matrikelnumrene for den omhandlede ejendom og naboejendommen, som allerede er fritaget for kollektiv varmeforsyning. En sammenlagt ejendom ville ikke kunne påtvinges fjernvarme.
  • Ejendommen tænkes udelukkende anvendt til garage og opbevaring, hvilket klager ikke mener bør medføre krav om fjernvarmetilslutning.
  • Ejendommen er kondemneret, hvilket indebærer et forbud mod ophold.
  • Der er en konflikt mellem kommunens afdelinger, da Teknisk Forvaltning ikke vil give tilladelse til nedrivning (grundet et hul i husrækken), mens Park og Vej accepterer en portåbning.
  • Klager er indstillet på at bevare facaden mod gaden og erstatte vinduer med en rulleport samt etablere et nyt tag.

Lolland Kommunes og Værkets bemærkninger

Lolland Kommune vurderede, at der ikke var grundlag for fritagelse, da bestemmelserne i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15 kun gælder for ejendommens status, før tilslutningspligt pålægges. Kommunen fandt desuden ikke grundlag for dispensation, da betaling af den faste afgift bortfalder ved nedrivning. Lolland Varme A/S fremkom ikke med bemærkninger til sagen.

Energiklagenævnet vurderede, at Lolland Kommunes afgørelse af 27. november 2019 var en forvaltningsretlig afgørelse og derfor skulle opfylde kravene i forvaltningsloven. Det følger af Forvaltningsloven § 22, at en skriftlig afgørelse skal være ledsaget af en begrundelse, medmindre parten får fuldt medhold. Denne begrundelse skal ifølge Forvaltningsloven § 24, stk. 1 indeholde en henvisning til de retsregler, afgørelsen er truffet i henhold til, med en klar og specifik angivelse af lovens eller bekendtgørelsens navn samt relevante paragraf, stykke og litra. Hvis afgørelsen beror på et administrativt skøn, skal begrundelsen også angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen. Endvidere skal begrundelsen om fornødent indeholde en kort redegørelse for de faktiske omstændigheder, der er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen, jf. Forvaltningsloven § 24, stk. 2.

Mangelfuld begrundelse

Energiklagenævnet konstaterede, at Lolland Kommunes afgørelse ikke indeholdt en henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen var truffet, og at kommunen heller ikke havde forholdt sig til betingelserne for anvendelse af de relevante bestemmelser. Nævnet fandt derfor, at begrundelsen led af en væsentlig mangel i strid med Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24. En mangelfuld begrundelse medfører som udgangspunkt afgørelsens ugyldighed.

Energiklagenævnets afgørelse

Den omstændighed, at Lolland Kommune efterfølgende over for Energiklagenævnet fremkom med yderligere bemærkninger vedrørende Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 16, ændrede ikke på kravet om, at den oprindelige afgørelse skulle opfylde forvaltningslovens bestemmelser om begrundelse. Kommunen havde fortsat ikke henvist til og behandlet klagers anmodning om dispensation i henhold til den relevante retsregel, herunder Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17.

På baggrund af den mangelfulde begrundelse ophævede Energiklagenævnet Lolland Kommunes afgørelse af 27. november 2019 og hjemviste sagen til fornyet behandling i kommunen. Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1.

Lignende afgørelser