Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om afslag på landzonetilladelse i støjkonsekvensområde ved Sønderborg Lufthavn

Dato

11. januar 2021

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Sønderborg Kommunes afslag på landzonetilladelse til etablering

Sønderborg Kommune afslog den 2. december 2019 en ansøgning om landzonetilladelse til etablering af en ny boligenhed i et eksisterende stuehus på en landbrugsejendom i Sønderborg. Ejendommen er beliggende i landzone og indeholder et stuehus på 270 m² med to indrettede lejligheder samt fire landbrugsbygninger og et drivhus. Ansøgningen omhandlede etablering af en ny boligenhed på 52 m² på 1. salen af stuehuset.

Områdets karakteristika

Ejendommen ligger i et område, der er udpeget som støjkonsekvensområde for Sønderborg Lufthavn i kommuneplanen. Stuehuset befinder sig cirka 350 meter nordøst for lufthavnens landingsbane og er inden for 55 dB-zonen. Kommuneplanens retningslinje 3.1.2 (tidligere 3.1.1 i kommuneplan 2017) fastslår, at der ikke må udlægges arealer til støjfølsom anvendelse, såsom boliger, inden for disse planlægningszoner, medmindre det samlede støjniveau er acceptabelt. Området er desuden udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde, værdifuldt landskab og større sammenhængende landskab.

Kommunens afslag

Kommunen begrundede afslaget med, at ejendommen ligger inden for støjkonsekvensområdet for Sønderborg Lufthavn i 55 dB-zonen, og at etablering af en ny boligenhed betragtes som støjfølsom anvendelse i strid med kommuneplanens retningslinjer.

Klagerens argumenter

Klageren indbragte sagen for Planklagenævnet med følgende hovedargumenter:

  • Lighedsgrundsætning: Kommunen har tidligere udvist en lempelig praksis og givet tilladelse til ny boligbebyggelse på to andre ejendomme i området. Klageren henviste også til opførelse af beboelse på selve lufthavnen for få år tilbage.
  • Støjforhold: Klageren anførte, at der ikke er støjgener fra lufthavnen, og at de eksisterende lejligheder ikke er påvirket. Vejstøj opleves som mere generende end lufthavnsstøj. Klageren mente desuden, at kommunen ikke kunne anvende eventuelle fremtidige udvidelser af lufthavnen som argument for afslag.
  • Landskabelig påvirkning: Etableringen af den nye boligenhed ville ikke medføre ændringer i ejendommens udvendige udseende.

Kommunens bemærkninger til klagen

Kommunen fastholdt sin afgørelse og bemærkede, at de tidligere tilladelser til ny boligbebyggelse i området vedrørte erstatningsbyggeri for eksisterende stuehuse, hvilket adskiller sig fra den aktuelle sag, hvor der ønskes etableret en ny boligenhed. Kommunen understregede, at formålet med retningslinjen er at forebygge miljøkonflikter og sikre, at støjende anlæg kan drives og udvikles uden begrænsninger fra støjfølsom anvendelse.

Planklagenævnet stadfæstede Sønderborg Kommunes afgørelse om afslag på landzonetilladelse til etablering af en ny boligenhed.

Nævnets kompetence og generelle principper

Planklagenævnet er kompetent til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 1. Nævnet fremhævede, at hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Der lægges stor vægt på lovens almene formål og præcedensvirkning.

Særligt om støjkonsekvensområder

Nævnet understregede, at forebyggelse af støjgener er et væsentligt hensyn i landzonesager. Støjkonsekvensområder, som dem omkring lufthavne, er udlagt for at sikre, at støjende anlægs drift og udvidelsesmuligheder ikke begrænses af støjfølsom anvendelse som helårsbeboelse. Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj udgør grundlaget for vurderingen af støjforurening.

Planklagenævnets vurdering

Planklagenævnet fandt, at det ville være uhensigtsmæssigt at tillade støjfølsom anvendelse inden for udpegede støjkonsekvenszoner. Dette skyldes dels risikoen for at begrænse anvendelsesmulighederne for støjende anlæg, dels de potentielle sundhedsmæssige konsekvenser for beboerne. Nævnet lagde vægt på, at ejendommen ligger inden for Sønderborg Lufthavns støjkonsekvensområde i 55 dB-zonen og den korte afstand til landingsbanen. Det forhold, at ejendommen ifølge klageren ikke aktuelt er generet af støj, kunne ikke føre til et andet resultat, da etablering af en ny boligenhed potentielt kan medføre indskrænkninger i lufthavnens anvendelses- og udvidelsesmuligheder. Risikoen for præcedensvirkning blev også tillagt vægt.

Lighedsgrundsætningen

Vedrørende klagerens henvisning til lighedsgrundsætningen bemærkede nævnet, at selvom kommunen skal overholde almindelige forvaltningsretlige principper, herunder lighedsgrundsætningen, foretager Planklagenævnet en fuld prøvelse af kommunens skønsmæssige vurdering. Eventuelle tidligere afgørelser fra kommunen, som nævnet ikke har haft lejlighed til at efterprøve, kan derfor ikke føre til et andet resultat i denne sag, da nævnet finder væsentlige planlægningsmæssige hensyn, der taler afgørende imod tilladelse.

Afgørelse

Planklagenævnet stadfæstede Sønderborg Kommunes afgørelse af 2. december 2019. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser