Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Region Syddanmarks afgørelse af 4. november 2019. Regionen havde vurderet, at en ansøgning om tilladelse til erhvervsmæssig råstofindvinding på matr.nr. [F1], [F2] og [F3] Sødover By, Nørup, ikke var omfattet af krav om miljøvurdering og § 25-tilladelse i henhold til Miljøvurderingsloven § 21.

Projektet omfatter indvinding af 350.000 m³ sand, grus og sten årligt, heraf 100.000 m³ under grundvandsspejlet, på et 24,7 ha stort areal. Efterbehandling af arealet er planlagt til natur med skovrejsning og etablering af søer. Adgang til graveområdet skulle ske via [A1], en vej som klagerne, der er omboende, mente var i strid med tinglyste deklarationer og ville medføre unødvendig miljøbelastning.

Klagerne, fem omboende, påklagede afgørelsen den 2. december 2019 med flere anbringender:

Klagepunkter

  • Matr.nr. [F2] var allerede udnyttet, og gravearealet på 24,7 ha var derfor fejlagtigt angivet.
  • Anvendelsen af [A1] som adgangsvej var i strid med tinglyste deklarationer og burde kræve en miljøkonsekvensrapport grundet forventet øget trafikbelastning.
  • Der var ikke tilstrækkeligt redegjort for den fremtidige anvendelse af arealet.
  • Projektet ville have kumulative virkninger med anden råstofindvinding i området.
  • Der skulle foretages nærmere undersøgelser af projektets potentielle påvirkning af beskyttede arter som stor vandsalamander og fem forskellige flagermusarter.

Region Syddanmark fastholdt sin afgørelse og anførte, at vejadgang var en kommunal sag, at matr.nr. [F2] var korrekt behandlet, og at kumulative effekter var vurderet. Vedrørende bilag IV-arter vurderede regionen, at den begrænsede mængde skov, der fjernes, og afstanden til registrerede flagermus ikke ville påvirke yngle- og fødesteder væsentligt. Regionen henviste til, at der ikke var oplysninger om stor vandsalamander på projektarealet.

Miljø- og Fødevareklagenævnet begrænsede sin prøvelse til de retlige spørgsmål, herunder overholdelse af gældende EU-ret og forvaltningsretlige grundsætninger. Nævnet havde ikke kompetence til at vurdere spørgsmål om deklarationer eller hensigtsmæssigheden af en eventuel råstoftilladelses indhold.

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Region Syddanmarks afgørelse af 4. november 2019 om, at tilladelse til erhvervsmæssig råstofindvinding ikke var omfattet af krav om miljøvurdering og § 25-tilladelse, og hjemviste sagen til fornyet behandling i regionen. Afgørelsen blev truffet i henhold til Miljøvurderingsloven § 21, jf. Miljøvurderingsloven § 49, stk. 1.

Begrundelse for afgørelsen

Nævnet fandt, at Region Syddanmarks screeningsafgørelse led af en væsentlig retlig mangel. Regionen havde ikke tilstrækkeligt redegjort for, at projektet ikke kunne beskadige eller ødelægge yngle- og rasteområder for Bilag IV-arter af flagermus. Dette var på trods af, at Region Syddanmarks egen miljørapport for Sødover I anbefalede en undersøgelse af skovarealet som levested for flagermus, en anbefaling som regionen ikke fulgte i sin screeningsafgørelse.

Nævnet lagde vægt på, at skovarealet ikke med fornøden sikkerhed kunne udelukkes at tjene som yngle- eller rasteområde for flagermus alene på grund af afstanden til registrerede flagermus. En vurdering af den vedvarende økologiske funktionalitet af et samlet yngle- eller rasteområde for flagermus forudsætter faktisk kendskab til skovarealets funktion, både isoleret set og som del af et samlet område. Dette er i overensstemmelse med Habitatdirektivets artikel 12, stk. 1, og Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 10, stk. 1, nr. 1.

Yderligere bemærkninger

Region Syddanmark skal i forbindelse med den fornyede behandling af sagen overveje, om der bør foretages undersøgelser af forekomsten af stor vandsalamander.

Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales i henhold til Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2.

Lignende afgørelser