Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage fra en række omboende over Hedensted Kommunes miljøtilladelse af 6. juni 2019 til etablering af et kvægbrug på ejendommen [A1]. Den tidligere produktion på ejendommen var ophørt i 2015, hvilket medførte et kontinuitetsbrud, hvorved den tidligere godkendelse bortfaldt.

Ansøgningen omfattede etablering af en ny malkekvægsproduktion med et samlet produktionsareal på 1.089 m², en ny plansilo, en møddingsplads og en gyllebeholder. Kommunen meddelte tilladelse efter husdyrbruglovens § 16 b.

Klagepunkter

Klagerne anførte flere kritikpunkter, herunder:

  • Manglende fornyet høring efter væsentlige ændringer i projektet.
  • Utilstrækkelig sikring af opkøb af jord for at overholde afstandskrav.
  • Mangelfulde beregninger vedrørende lugt og afstandskrav.
  • Utilstrækkelig undersøgelse af alternative placeringer for anlæg.
  • Kritik af kommunens generelle sagsbehandling og manglende tilsyn med husdyrbruget, herunder overtrædelser af regler for opbevaring af foder og udbringning af gødning, hvilket medførte lugt- og støjgener samt forurening.

Klagerne anmodede om, at klagen skulle have opsættende virkning, hvilket Miljø- og Fødevareklagenævnet afslog.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har begrænset sin prøvelse til spørgsmålet om fastlæggelse og overholdelse af den maksimale ammoniakemission ved anvendelse af den bedste tilgængelige teknik (BAT), jf. § 11 i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Fejl i beregning af BAT-krav

Nævnet konstaterede, at Hedensted Kommune fejlagtigt havde beregnet BAT-kravet ved at betragte de eksisterende stalde som lovligt bestående. Da produktionen på ejendommen var ophørt og der var indtrådt kontinuitetsbrud, havde husdyrbruget mistet sin produktionsret. Derfor skulle alle stalde i BAT-beregningen betragtes som nye, hvilket medfører et skærpet emissionskrav.

Projekttilpasning og fravigelse af BAT-krav

Efter påpegning fra nævnet fremsendte kommunen og ansøger en projekttilpasning. Den nye beregning viste, at projektet stadig ville overskride det korrekte BAT-krav med 18 kg NH3-N pr. år. Kommunen vurderede, at kravet kunne fraviges med henvisning til husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 25, stk. 5, da det ikke ansås for proportionalt.

Nævnet fandt, at denne fravigelsesmulighed ikke kunne anvendes. Bestemmelsen forudsætter en eksisterende lovlig drift, hvilket ikke var tilfældet på grund af kontinuitetsbruddet. Da det ansøgte projekt dermed ikke kunne overholde det gældende beskyttelsesniveau for ammoniak, jf. husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 24, stk. 2, var der tale om en væsentlig virkning på miljøet.

Afgørelse

Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede Hedensted Kommunes afgørelse med virkning fra 1 år fra nævnets afgørelse og hjemviste sagen til fornyet behandling. Det indbetalte klagegebyr blev tilbagebetalt.

Lignende afgørelser