Stadfæstelse af afgørelse om nedsættelse af udbetaling til projektet "Ny stald"
Dato
25. september 2019
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Projektstøtte
Højdepunkt
Stadfæstelse af afgørelse i sag om nedsættelse af udbetaling til projektet "Ny stald
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage over Landbrugsstyrelsens afgørelse af 12. juni 2019, som nedsatte udbetalingen til et projekt om en ny kvægstal. Sagen vedrører et tilsagn om tilskud til modernisering af kvægstalde, specifikt opførelse af en ny stald med 35 sengebåse til goldkøer, 14 enkeltbokse til kælvning og 78 pladser til kalve. Projektet havde et samlet tilskudsgrundlag på 1.783.598,00 kr., hvoraf 20 % udgjorde 356.719,60 kr. i tilskud.
Baggrund for Landbrugsstyrelsens afgørelse
Klager indsendte ansøgning om tilsagn den 6. juni 2016, og NaturErhvervstyrelsen (nu Landbrugsstyrelsen) meddelte tilsagn den 14. juli 2016. Tilsagnet var betinget af, at projektet blev gennemført i overensstemmelse med den godkendte projektbeskrivelse og budget. Ved en fysisk kontrol den 14. maj 2019 konstaterede Landbrugsstyrelsen, at klager ikke havde investeret i 35 sengebåse, men derimod etableret et dybstrøelsesareal på 396 m². Klagerens konsulent oplyste, at der var sket en menneskelig fejl i ansøgningen, hvor der var søgt om sengebåse i stedet for goldkopladser i dybstrøelse.
Landbrugsstyrelsen nedsatte udbetalingen med 65.015,60 kr., da de ansøgte sengebåse ikke var støtteberettigede, jf. Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 20, stk. 1, jf. Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 10, stk. 1, nr. 1. Styrelsen anførte, at der ikke var tale om en indlysende fejl, og at en ændring af projektet skulle være ansøgt senest to måneder før projektets afslutning, jf. Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 14, stk. 2. Desuden sanktionerede styrelsen udbetalingen i henhold til Forordning (EU) nr. 809/2014 artikel 63, da forskellen mellem det ansøgte og det tilskudsberettigede beløb oversteg 10 %.
Klagerens anbringender
Klager påklagede afgørelsen den 8. juli 2019 med følgende hovedpunkter:
- Der skete en fejl i ansøgningen, hvor der blev søgt til goldkøer i stedet for fællesbokse i dybstrøelsesstald.
- Fejlen var indlysende og indeholdt ikke svig.
- Fejlen skyldtes, at der var udarbejdet to ansøgninger samtidigt (én om renovering af sengebåse og én om ny dybstrøelsesstald).
- Miljøgodkendelsen for ejendommen viste, at der var ansøgt om ny stald med dybstrøelse.
- Tilskuddet til sengebåse til goldkøer ville være større end ved dybstrøelse, hvilket indikerer, at der ikke var tale om svig.
Klager oplyste, at fejlen først blev opdaget ved modtagelse af Landbrugsstyrelsens afgørelse, og at en ændringsansøgning for fællesbokse i dybstrøelsesstald blev indsendt den 17. juni 2019.
Landbrugsstyrelsens bemærkninger til klagen
Landbrugsstyrelsen erkendte en slåfejl i deres afgørelse, hvor der fejlagtigt var henvist til Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 21, stk. 1 i stedet for Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 20, stk. 1. Styrelsen fastholdt, at der ikke var tale om en indlysende fejl, og at klager ikke var fritaget for ansvar, selvom fejlen skyldtes konsulenten.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse af 12. juni 2019 om nedsættelse af udbetaling til projektet "Ny stald". Nævnet begrænsede sin prøvelse til forvaltningslovens krav om begrundelse, spørgsmålet om delvist bortfald af tilsagn og sanktionen.
Forvaltningslovens krav om begrundelse
Nævnet fandt, at Landbrugsstyrelsens afgørelse ikke opfyldte forvaltningslovens begrundelseskrav, da den henviste til en forkert hjemmel (Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 21, stk. 1 i stedet for Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 20, stk. 1). Dette er i strid med Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, stk. 1. Nævnet vurderede dog, at begrundelsesmanglen ikke var konkret væsentlig for sagen, da afgørelsens resultat ikke var påvirket, og klagers forståelse ikke var forringet.
Delvist bortfald af tilsagn
Nævnet fandt, at tilsagnet skulle bortfalde delvist, svarende til udgiften til de 35 sengebåse på 729.260,00 kr. Dette skyldtes, at klager ikke havde gennemført projektet i overensstemmelse med tilsagnet, jf. Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 10, stk. 1, nr. 1. Klager havde ansøgt om og fået tilsagn til sengebåse, men havde i stedet etableret fællesbokse med dybstrøelse. Nævnet vurderede, at det var proportionalt at træffe afgørelse om delvist bortfald af tilsagnet for den mangelfulde del af projektet, jf. Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 20, stk. 1.
Sanktionen
Nævnet fandt, at der skulle anvendes en administrativ sanktion, da udgiften til sengebåsene ikke var tilskudsberettiget, og klager ikke havde påvist, at fejlen ikke var selvforskyldt. Klagerens konsulents fejl fritog ikke klager for ansvaret for en korrekt udbetalingsanmodning. Ifølge Bekendtgørelse om tilskud til modernisering af kvægstalde § 16, stk. 1 sker udbetaling på baggrund af tilsagnshavers opgørelse over betalte tilskudsberettigede udgifter. Nævnet henviste til Forordning (EU) nr. 809/2014 artikel 48, stk. 1 om administrativ kontrol og Forordning (EU) nr. 809/2014 artikel 63, stk. 1, som fastslår, at hvis det ansøgte beløb overstiger det tilskudsberettigede beløb med mere end 10 %, anvendes en administrativ sanktion svarende til forskellen. Da forskellen mellem det ansøgte tilskudsgrundlag (1.783.598,00 kr.) og det tilskudsberettigede beløb (1.054.338,00 kr.) udgjorde 729.260,00 kr. (69,17 %), fandt nævnet, at sanktionen skulle anvendes. Det endelige støttebeløb blev herefter fastsat til 65.015,60 kr.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Landbrugsstyrelsens afgørelse i sin helhed.
Lignende afgørelser