Planklagenævnets afvisning af klage over byggetilladelse og dispensation til drivhus grundet overskredet klagefrist
Dato
25. september 2019
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Sønderborg Kommunes dispensation til opførelse af et drivhus
Sønderborg Kommune traf den 9. november 2018 afgørelse om byggetilladelse og dispensation fra lokalplan nr. 4-0619, Eksisterende boligområde Hyldehegnet og Nøddehegnet, til opførelse af et drivhus på en ejendom. Dispensationen vedrørte overskridelse af lokalplanens bestemmelser om længde og arealstørrelse for sekundære bygninger.
Drivhusets placering og opførelse
Drivhuset, der er 10 m² stort, stod færdigbygget den 17. april 2019. Det er placeret syd for klagerens ejendom, mere end 2,6 meter fra skel og ca. 12 meter fra klagerens bolig. Der er et hegn mellem de to ejendomme.
Klagerens henvendelser og aktindsigt
Efter en henvendelse fra klageren sendte kommunen den 25. april 2019 en e-mail, hvori det blev oplyst, at der var givet byggetilladelse til drivhuset. Klageren anmodede den 29. april 2019 om aktindsigt i sagen, hvilket blev imødekommet den 10. maj 2019. I den forbindelse modtog klageren byggetilladelsen og afgørelsen om dispensation.
Klagen til Planklagenævnet
Klageren indgav den 9. juni 2019 en klage til Planklagenævnet over kommunens afgørelser. Klageren anførte, at han ikke havde haft mulighed for at fremkomme med indsigelser, før kommunen kontaktede ham, og at han først kunne få aktindsigt, da drivhuset var færdigt. Den 12. august 2019 anførte klageren yderligere, at opførelsen af drivhuset var blevet holdt skjult for ham.
Planklagenævnet afviste at behandle klagen, da klagefristen var overskredet.
Regler for klagefrist
En kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3 kan påklages til Planklagenævnet. Klagefristen er 4 uger. Hvis en afgørelse ikke offentliggøres eller meddeles klageren, regnes fristen fra det tidspunkt, hvor klageren har fået kendskab til afgørelsen, jf. Planklagebekendtgørelsen § 2, stk. 2, 2. pkt.. Hvis klageren ikke fra starten er gjort bekendt med afgørelsen, regnes fristen fra det tidspunkt, hvor det påtænkte arbejde er så fremskredent, at klagere i almindelighed må indse omfanget og karakteren af forholdet. Klagefristen beregnes under alle omstændigheder senest fra det tidspunkt, hvor klageren modtager afgørelsen.
Det er et generelt forvaltningsretligt princip, at en klagefrist ikke begynder at løbe for en part, før parten har modtaget afgørelsen, som skal indeholde en begrundelse og en individuel klagevejledning. Dog må klageren ikke have udvist ubegrundet passivitet. Vurderingen af, om der kan ses bort fra en overskridelse af klagefristen, sker på grundlag af almindelige forvaltningsretlige betragtninger, herunder længden af fristoverskridelsen, afgørelsens betydning for klageren og hensynet til andre parter med modstående interesser.
Vurdering af partsstatus
Planklagenævnet vurderede, at klageren ikke var part i kommunens sag om opførelse af drivhuset, da klageren ikke havde den fornødne væsentlige interesse i sagen. Nævnet lagde vægt på, at drivhuset ligger ca. 12 meter fra klagerens bolig og mere end 2,60 meter fra skel. Desuden medførte drivhuset efter nævnets opfattelse ikke væsentlige gener, herunder skygge- eller indbliksgener, på grund af placeringen i forhold til klagerens hus. Da klageren ikke blev anset for part, var kommunen ikke forpligtet til at sende afgørelserne til klageren med en individuel klagevejledning. Klagefristen skulle derfor regnes fra det tidspunkt, hvor klageren fik kendskab til afgørelserne.
Klagefristens udløb i den konkrete sag
Klageren modtog byggetilladelsen og afgørelsen om dispensation i forbindelse med en aktindsigtsafgørelse den 10. maj 2019. Planklagenævnet fandt, at fristen for klage senest skulle beregnes fra denne dato, hvor klageren fik kendskab til kommunens afgørelser. Dette betød, at klagefristen senest udløb den 7. juni 2019. Da klagen blev indgivet den 9. juni 2019, var den indgivet for sent. Planklagenævnets praksis med hensyn til klagefrister er restriktiv, især i sager med modstående interesser, og nævnet fandt ikke, at der forelå undskyldelige omstændigheder, der kunne begrunde at se bort fra overskridelsen af klagefristen.
Planklagenævnets endelige afgørelse
Planklagenævnet afviste at behandle klagen, jf. Planklagebekendtgørelsen § 2. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Lignende afgørelser