Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om aktindsigt i trafikprognoser for Femern-tunnelen
Dato
10. september 2019
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Aktindsigt
Højdepunkt
Ændring af Femern A/S’ afgørelse om delvist afslag på aktindsigt i oplysninger vedrørende
Lovreferencer
En klager anmodede Femern A/S om aktindsigt i trafikmængder, priselasticitet og priskrydselasticitet for Femern-tunnelen, herunder hvordan de anvendte data var fremkommet. Femern A/S meddelte oprindeligt afslag på aktindsigt med henvisning til 1985-offentlighedsloven § 12, stk. 1, nr. 2 og 1985-offentlighedsloven § 13, stk. 1, nr. 6.
Tidligere afgørelse og hjemvisning
Miljø- og Fødevareklagenævnet ophævede den første afgørelse den 11. marts 2019 og hjemviste sagen til fornyet behandling. Nævnet fandt, at Femern A/S ikke i tilstrækkelig grad havde konkretiseret, hvordan udlevering af oplysningerne ville skade selskabets eller leverandørens økonomi og forretning.
Femern A/S' delvise afslag
Efter fornyet behandling meddelte Femern A/S den 5. april 2019 delvist afslag på aktindsigt. Selskabet gav aktindsigt i trafikmængden, men afslog aktindsigt i priselasticitet og priskrydselasticitet samt oplysninger om, hvordan disse data var fremkommet. Femern A/S begrundede afslaget med, at oplysningerne udgjorde forretningshemmeligheder for deres leverandør, [virksomhed1], og faldt inden for undtagelsesbestemmelsen i 1985-offentlighedsloven § 12, stk. 1, nr. 2. Selskabet anførte, at udlevering ville skade [virksomhed1]'s konkurrenceevne, da det ville afsløre deres "know-how" og fremgangsmåder. Femern A/S foretog en afvejning efter miljøoplysningsloven § 2, stk. 3 og fandt, at offentlighedens interesse ikke vejede tungere end hensynet til [virksomhed1]'s forretning.
Klagerens argumenter
Klageren påklagede det delvise afslag og anførte, at Femern A/S ikke havde begrundet afslaget tilstrækkeligt. Klageren fremhævede den store offentlige interesse i trafikprognoserne for Femern-tunnelen, da projektet er det hidtil største anlægsarbejde i Danmark og 100 % brugerfinansieret. Klageren mente, at borgerne skulle have mulighed for at tage kritisk stilling til beslutningsgrundlaget. Klageren undrede sig desuden over, at [virksomhed1] skulle besidde ejendomsrettighederne til de efterspurgte elasticiteter, da arbejdet var rekvireret og betalt af Femern A/S.
Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrede Femern A/S’ afgørelse af 5. april 2019 om delvist afslag på aktindsigt til fuld aktindsigt. Nævnet pålagde Femern A/S at udlevere de ønskede oplysninger om trafikprognose, herunder priselasticitet og priskrydselasticitet.
Miljøoplysningslovens anvendelse
Nævnet fastholdt, at Femern A/S er omfattet af miljøoplysningsloven § 1, stk. 2, da selskabet udøver offentlige funktioner i relation til miljøet og er underlagt offentlig kontrol. Oplysningerne om trafikprognoser blev vurderet til at udgøre miljøoplysninger, da de vedrører etableringen af et væsentligt infrastrukturelt anlæg, der kan påvirke miljøelementer som nævnt i miljøoplysningsloven § 3, nr. 1, miljøoplysningsloven § 3, nr. 2, miljøoplysningsloven § 3, nr. 3 og miljøoplysningsloven § 3, nr. 5. Anmodningen skulle derfor behandles efter miljøoplysningsloven § 2, stk. 1, jf. miljøoplysningsloven § 6, stk. 2.
Vurdering af forretningshemmeligheder
Nævnet vurderede, at de undtagne oplysninger, selvom de udgjorde tekniske indretninger og fremgangsmåder, ikke var af en sådan karakter, at udlevering heraf ville påføre [virksomhed1] eller Femern A/S væsentlig økonomisk skade. Nævnet fandt, at korrespondancen mellem [virksomhed2] og [virksomhed1] ikke indeholdt specifikke oplysninger om [virksomhed1]'s særegne fremgangsmåder, og at oplysningerne havde en generel karakter, der ikke udgjorde forretningshemmeligheder. Det blev fremhævet, at priselasticiteterne og priskrydselasticiteterne var udregnet til brug for det konkrete anlægsprojekt og baseret på en offentligt tilgængelig model.
Restriktiv fortolkning og offentlig interesse
Miljø- og Fødevareklagenævnet understregede, at undtagelsesbestemmelsen i 1985-offentlighedsloven § 12, stk. 1, nr. 2 skal anvendes restriktivt under hensyntagen til samfundets interesse i offentliggørelse, jf. miljøoplysningsloven § 2, stk. 3, 2. pkt.. Nævnet lagde vægt på, at Femern-projektet er et omfattende anlægsprojekt af stor offentlig interesse, og at de omhandlede oplysninger danner en del af grundlaget for beslutninger, der i høj grad kan påvirke miljøet. På denne baggrund fandt nævnet, at oplysningerne skulle udleveres.
Lignende afgørelser