Stadfæstelse af indskærpelse vedrørende håndvaskefaciliteter i slikbutik
Dato
18. november 2019
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af indskærpelse i sag om placering af håndvaskefaciliteter i Københavns
Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Fødevarestyrelsens indskærpelse af 22. februar 2019 vedrørende håndvaskefaciliteter i en fødevarevirksomhed. Indskærpelsen blev givet i henhold til hygiejneforordningens artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kap. I, pkt. 4, og Fødevarelovens § 58 a, stk. 1.
Baggrund for indskærpelsen
Ved et kontrolbesøg konstaterede Fødevarestyrelsen, at virksomheden anvendte en vask i forrummet til toilettet til både opvask og håndvask. Dette blev mundtligt indskærpet som utilstrækkeligt og uhensigtsmæssigt placeret til håndvask, hvilket også fremgik af kontrolrapporten. Indskærpelsen medførte et gebyrbelagt, opfølgende kontrolbesøg.
Virksomhedens klage
Virksomheden påklagede indskærpelsen den 7. marts 2019 til Miljø- og Fødevareklagenævnet med flere anbringender:
- Fødevarestyrelsen havde ikke tidligere påpeget problemet, selvom virksomheden havde drevet forretning siden 2009 under de samme forhold.
- Virksomheden havde efterkommet styrelsens krav og etableret en separat håndvask på toilettet, men dette var ifølge styrelsen stadig ikke tilstrækkeligt.
- Andre nærliggende butikker, der også håndterede mad direkte til kunder, havde heller ikke korrekte håndvaskefaciliteter.
- Virksomheden sælger "ta' selv slik" og rører sjældent ved det, udover ved særlige handler og brug af håndrensningsgel. Kunderne fylder selv poserne.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen fastholdt, at indskærpelsen var korrekt. Styrelsen bemærkede, at virksomheden håndterer uindpakket slik ved åbning af bøtter og overhældning til salgsmontren samt påfyldning af koncentrat til slushicemaskiner. Styrelsen henviste til hygiejnevejledningen, der angiver, at forrummet til et toilet fungerer som en sluse, hvor aerosoler med sygdomsfremkaldende mikroorganismer kan spredes. Derfor kan håndvask i forbindelse med håndtering af uindpakkede fødevarer ikke foregå i et sådant forrum.
Fødevarestyrelsen understregede, at håndrensningsgel og handsker ikke kan erstatte håndvask med vand og sæbe, men kun fungere som supplement. Endvidere anførte styrelsen, at det forhold, at tidligere kontroller ikke havde påpeget problemet, skyldtes stikprøvekontrol og ikke betød en godkendelse af forholdene.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens indskærpelse af 22. februar 2019 om, at der skal være et tilstrækkeligt antal håndvaske, der er hensigtsmæssigt placeret og specielt beregnet til håndvask.
Nævnets vurdering
Nævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt hygiejneforordningens artikel 4, stk. 2, jf. bilag II, kap. I, pkt. 4. Vurderingen byggede på, at håndvasken var placeret i forrummet til toilettet, og at virksomheden håndterede uindpakkede fødevarer. Nævnet lagde vægt på Fødevarestyrelsens kontaminationsvurdering, der påpegede risikoen for aerosoler indeholdende sygdomsfremkaldende mikroorganismer i toiletforrummet, hvilket gør det uegnet til håndvask i forbindelse med fødevarehåndtering. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Fødevarestyrelsens vurdering.
Irrelevante anbringender
Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at det forhold, at andre fødevarevirksomheder muligvis ikke overholder reglerne, ikke fritager klager for sit eget ansvar. Ligeledes ændrer det faktum, at Fødevarestyrelsen ikke tidligere havde bemærkninger til forholdene, ikke på vurderingen, da kontrol udføres som stikprøvekontrol. Endelig bemærkede nævnet, at det er forholdene på kontroltidspunktet, der er afgørende for sanktionen, og at efterfølgende udbedringer eller tidligere overholdelse af andre krav ikke ændrer på den konstaterede overtrædelse.
Nævnet bemærkede desuden, at klager ikke havde modtaget et administrativt bødeforlæg, men alene en indskærpelse.
Afgørelse
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser