Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om klage over kommuneplantillæg og lokalplan for bolig- og erhvervsområde i Svendborg

Dato

29. august 2019

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Svendborg Kommunes endelige vedtagelse af kommuneplantillæg

Svendborg Kommune vedtog den 29. januar 2019 endeligt kommuneplantillæg nr. 2017.11, Blandet bolig- og erhvervsområde [vejnavn1], og lokalplan nr. 584, Et centerområde ved [adresse1]. To beboere uden for lokalplanområdet klagede den 7. marts 2019 til Planklagenævnet over disse afgørelser.

Klagens hovedpunkter

Klagerne anførte navnlig følgende i deres klage:

  • At de har vundet hævd over et areal omfattet af lokalplanen.
  • At planen vedrørende en lydmur skal beskrives nærmere, før kommunen kan godkende den.
  • At det planlagte byggeri vil medføre lyd-, indbliks- og skyggegener.
  • At kommunen ikke har vurderet de naboretlige gener korrekt, og at generne overskrider den naboretlige tålegrænse.
  • At de udarbejdede skyggediagrammer ikke er fyldestgørende.

Sagsforløb før vedtagelse

Kommunen vedtog forslag til kommuneplantillæg og lokalplan den 16. august 2018. Lokalplanforslaget var i offentlig høring fra den 22. august til den 19. september 2018, og kommuneplantillægget fra den 6. september til den 4. oktober 2018. Efter et høringssvar om skyggediagrammernes retvisning, blev der udarbejdet nye diagrammer, og en supplerende høring blev afholdt fra den 21. november til den 5. december 2018.

Planernes indhold

Lokalplanens formål er at sikre opførelse af ny bebyggelse som randbebyggelse med facadevirkning ud til [vejnavn2], [vejnavn3] og [vejnavn1], afskærmning mod trafikstøj, variation i facadehøjde og etablering af tilstrækkelige parkeringspladser. Lokalplanen muliggør et projekt med dagligvarebutik, kontorer og boliger. Da lokalplanen ikke var i overensstemmelse med kommuneplanen, blev kommuneplantillæg nr. 2017.11 vedtaget samtidig. Tillægget ændrer områdeafgrænsningen og rammebestemmelserne for rammeområde 01.01.C4.278, så det maksimale antal etager bliver tre. Lokalplanens redegørelse indeholder seks skyggediagrammer for forskellige tidspunkter i marts/september, juni og december.

Planklagenævnet kan ikke give medhold i klagen over Svendborg Kommunes endelige vedtagelse af kommuneplantillæg nr. 2017.11 og lokalplan nr. 584.

Planklagenævnets kompetence

Planklagenævnet kan alene tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Uenighed i planers indhold eller hensigtsmæssighed er derimod ikke et retligt spørgsmål, som nævnet kan efterprøve.

Klagepunkter uden for nævnets kompetence

  • Lydmur samt lyd-, indbliks- og skyggegener: Klagerne har anført værditab som følge af lydmuren samt lyd-, indbliks- og skyggegener. Disse forhold vedrører planernes hensigtsmæssighed og ikke retlige forhold efter planloven. Planklagenævnet har derfor ikke kompetence til at behandle disse spørgsmål.
  • Hævd: Klagepunktet vedrørende hævd er et privatretligt anliggende, der må søges løst ved civilt søgsmål. En lokalplan er ikke afhængig af ejerforhold, og Planklagenævnet har derfor ikke kompetence til at behandle dette spørgsmål.
  • Den naboretlige tålegrænse: Dette klagepunkt henhører under domstolene, og nævnet har således heller ikke kompetence til at prøve denne del af klagen.

Sagens oplysning

Klagerne har anført, at de udarbejdede skyggediagrammer ikke er fyldestgørende, og at kommunen har pligt til at afklare uklarheder angående skyggegener. Planklagenævnet opfatter dette som en klage over, at kommunen ikke har oplyst sagen tilstrækkeligt i henhold til officialprincippet. Nævnet finder dog ikke grundlag for at antage, at kommunen har handlet i strid med officialprincippet. Der gælder ikke et krav i planloven om udarbejdelse af skyggediagrammer i forbindelse med vedtagelse af lokalplaner og kommuneplantillæg. Selvom kommunen i denne sag fik udarbejdet skyggediagrammer, finder nævnet ikke, at kravet om tilstrækkelig sagsoplysning indebærer, at der skal foreligge skyggediagrammer for hver enkelt måned på året. Planklagenævnet finder derfor, at kommunen ved vedtagelsen af planerne har haft et tilstrækkeligt grundlag for afgørelserne.

Afgørelsens endelighed og gebyr

Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. De indbetalte klagegebyrer tilbagebetales ikke, da nævnet ikke har afvist sagen, klagen ikke er tilbagekaldt, og nævnet ikke har givet klageren medhold eller ændret afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet § 3.

Lignende afgørelser