Command Palette

Search for a command to run...

Afvisning af klage over støjgener fra campingplads i Struer Kommune

Sagen omhandler en klage fra en sommerhusejer over Struer Kommunes afgørelse af 7. januar 2019. Kommunen havde besluttet ikke at meddele påbud om støjvilkår til en campingplads i forbindelse med dens musikarrangementer. Klageren anførte, at støjgenerne fra livemusikken forhindrede ham i at benytte sit sommerhus, og at støjniveauet oversteg Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier.

Baggrund for klagen

Klageren gjorde gældende, at der ikke var grundlag for at tillade arrangementer med et støjniveau, der oversteg de vejledende grænseværdier. Han påpegede desuden, at der var planlagt flere arrangementer af længere varighed end forudsat i kommunens afgørelse, og at musikarrangementerne var i strid med kommuneplanen, lokalplanen, sommerhusloven og bekendtgørelse om campingpladser.

Kommunens vurdering

Struer Kommune havde forud for sin afgørelse gennemført orienterende støjmålinger, som viste et støjniveau på 42-45 dB(A) fra livemusikarrangementerne. Kommunen vurderede, at de vejledende støjgrænser for området i aften- og nattetimerne var 35 dB(A), hvilket indikerede en overskridelse. Kommunen accepterede dog overskridelsen under forudsætning af, at der kun blev afholdt fire årlige arrangementer med maksimalt fire timers livemusik pr. gang. Afgørelsen blev truffet i henhold til Miljøbeskyttelsesloven § 42.

Arrangementernes karakter

Arrangementerne på campingpladsen var udendørs og afholdtes under overdække i forbindelse med hovedbygningen. De var åbne for alle, med billetsalg via campingpladsens hjemmeside, og madservering til nogle af arrangementerne. Klageren havde også indgivet separate klager vedrørende miljøvurdering (VVM) og planforhold til henholdsvis Miljø- og Fødevareklagenævnet og Planklagenævnet.

Miljø- og Fødevareklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Struer Kommunes afgørelse om ikke at meddele påbud om støjvilkår for musikarrangementerne på campingpladsen.

Nævnets kompetence

Nævnet fandt, at de omhandlede arrangementer med livemusik faldt ind under kategorien "Restauranter, diskoteker, grillbarer eller lignende erhvervsmæssigt drevne virksomheder" som defineret i Bekendtgørelse om miljøregulering af visse aktiviteter § 22, stk. 1, nr. 1. Denne bestemmelse fastslår, at afgørelser truffet af kommunalbestyrelsen i medfør af Miljøbeskyttelsesloven § 42 vedrørende forebyggelse og afhjælpning af støj fra sådanne aktiviteter ikke kan påklages til anden administrativ myndighed. Nævnet lagde vægt på, at der var tale om musikarrangementer med betalende gæster og madservering, hvilket understøttede den erhvervsmæssige karakter.

Tilsynsforpligtelse og andre klagemuligheder

Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede, at klagerens anbringende om, at campingpladsen afholdt flere arrangementer end de af kommunen forudsatte, hørte under Struer Kommunes tilsynsforpligtelse efter Miljøbeskyttelsesloven § 65. Klager over kommunens tilsyn skal rettes til Ankestyrelsen. Nævnet præciserede desuden, at det ikke havde kompetence til at behandle klager over afgørelser efter planloven, bekendtgørelse om campingpladser eller sommerhusloven; sådanne klager skal indbringes for Planklagenævnet.

Gebyr tilbagebetaling

Som følge af afvisningen af realitetsbehandling blev det indbetalte klagegebyr tilbagebetalt til klageren, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 3. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.

Lignende afgørelser