Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Esbjerg Kommunes miljøgodkendelse af 23. januar 2019 til etablering af fjerkræsproduktion på en ejendom. Godkendelsen omfatter et samlet produktionsareal på 5.500 m², herunder en hønsestald med op til 49.207 stipladser og en ny staldbygning på 4.200 m² med ægpakkeri og møddingshus. Der er desuden meddelt dispensation til placering af anlægget 17 m fra naboskel, hvilket ikke er påklaget.

Klager, en omboende, har anført, at der allerede er betydelige gener fra lugt og rotter i området, og at den nye fjerkræsproduktion vil forværre disse gener, især da den nye hal placeres tættere på klagers ejendom. Klager har også fremført, at opførelsen af den nye bygning vil medføre et betydeligt værditab af ejendommen.

Kommunens vilkår og vurderinger

Esbjerg Kommune har i miljøgodkendelsen fastsat flere vilkår for at imødegå gener. Disse inkluderer krav om renholdelse af husdyrbruget og omgivelserne for at undgå gener, at driften ikke må give anledning til væsentlige lugtgener, og at foderopbevaring skal ske på en måde, der forhindrer tilhold af skadedyr. Ved ophør af bedriften skal anlægget tømmes og rengøres grundigt.

Lugtberegningerne, udført i det elektroniske ansøgningssystem, viser, at beskyttelsesniveauet for lugt er overholdt. Den korrigerede geneafstand til klagers ejendom er 104,9 m, mens den vægtede gennemsnitsafstand er 379,1 m. Kommunen vurderer derfor, at husdyrbruget ikke forventes at give anledning til væsentlige lugtgener.

Vedrørende rotter har kommunen anført, at der vil ske aktiv, forebyggende bekæmpelse, herunder en sikringsordning med giftdepoter ved stald og foderopbevaring. Renholdelse omkring bygningerne, opsamling af foderspild og fjernelse af vegetation er også en del af strategien, understøttet af et kontrolsystem baseret på HACCP-principperne. Kommunen vurderer, at skadedyrsbekæmpelsen er tilfredsstillende.

Nye oplysninger i sagen

Under sagens behandling har Esbjerg Kommune fremsendt yderligere oplysninger, herunder husdyrbrugets kontrolprogram efter HACCP-principperne og en kopi af rotteserviceaftalen. Disse dokumenter bekræfter krav om en sikringsaftale med et autoriseret skadedyrsfirma, der skal foretage mindst fire årlige besøg, samt krav om at fjerne vegetation i en bræmme på mindst 1,5 m fra husene og holde udendørsarealer ryddede og rene.

Miljø- og Fødevareklagenævnet har ikke givet medhold i klagen over Esbjerg Kommunes miljøgodkendelse til etablering af fjerkræsproduktion. Nævnet har begrænset sin prøvelse til klagepunkterne vedrørende lugt og rotter, da spørgsmål om værdiforringelse af ejendomme ikke kan behandles under Husdyrbrugloven § 16 a, stk. 2.

Vurdering af lugtgener

Nævnet er enig i Esbjerg Kommunes vurdering af, at den ansøgte produktion ikke vil medføre væsentlige lugtgener ved klagers ejendom, forudsat at de fastsatte vilkår overholdes. Dette er baseret på lugtberegningerne, hvor den vægtede gennemsnitsafstand (379 m) er væsentligt større end den korrigerede geneafstand (105 m) til klagers bolig. Nævnet understreger, at minimering af lugtgener er afhængig af god staldhygiejne, hvilket er sikret gennem vilkår 3 i godkendelsen. En eventuel manglende overholdelse af vilkår er et tilsynsspørgsmål, der ikke kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet, jf. Husdyrbrugloven § 48, stk. 2.

Vurdering af rottegener

Miljø- og Fødevareklagenævnet finder, at de fastsatte vilkår i miljøgodkendelsen, sammenholdt med bestemmelserne i Bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter § 3 og Bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter § 4, samt husdyrbrugets kontrolsystem baseret på HACCP-principperne, i tilstrækkelig grad sikrer effektiv bekæmpelse og forebyggelse af skadedyr. Nævnet lægger vægt på krav om god staldhygiejne, fjernelse af foderrester og sikker foderopbevaring. Ligesom med lugtgener er tilsyn med overholdelse af disse vilkår kommunens ansvar, og klager over tilsynet skal rettes til Ankestyrelsen, jf. Husdyrbrugloven § 48, stk. 2.

Gebyr

Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 3.

Lignende afgørelser