Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afslag på genoptagelse af sag om dispensation til opførelse af maskinhus indenfor skovbyggelinje og fortidsmindebeskyttelseslinje

Sagen omhandler en klage over Brønderslev Kommunes afslag på genoptagelse af en sag vedrørende dispensation til opførelse af et maskinhus. Maskinhuset ønskes opført inden for skovbyggelinjen og fortidsmindebeskyttelseslinjen på en landejendom i landzone, som delvist er omfattet af fortidsmindebeskyttelseslinjen omkring en oldtidsrundhøj. Ejendommen er beliggende højt i terrænet, og nærområdet er præget af et let kuperet landskab med skove og enkelte andre landejendomme.

Klager ansøgte oprindeligt den 30. januar 2018 om at opføre et maskinhus på ca. 690 m² med en bygningshøjde på 8,9 m. Brønderslev Kommune afslog ansøgningen den 9. oktober 2018 med den begrundelse, at opførelsen ville stride mod hensynene bag skovbyggelinjen og fortidsmindebeskyttelseslinjen, da maskinhuset med sin størrelse og højde ville fremstå meget markant i området.

Anmodning om genoptagelse

Den 26. november 2018 anmodede klager kommunen om at genoptage sagen. Klager anførte, at der var fremkommet væsentlige nye oplysninger, herunder:

  • Ejendommens størrelse var øget til ca. 20 ha efter tilkøb af jord.
  • Afstanden mellem det ansøgte maskinhus og ejendommens eksisterende bebyggelse var kortere end kommunens oprindelige antagelse (ca. 36,5 m).
  • Maskinhuset var erhvervsmæssigt nødvendigt, hvilket blev understøttet af udtalelser fra LandboNord og Landbrugsstyrelsen.

Brønderslev Kommune afviste den 30. november 2018 at genoptage sagen. Kommunen vurderede, at de fremlagte oplysninger ikke udgjorde væsentligt nyt, der kunne ændre sagens udfald. Kommunen fastholdt, at den nye placering stadig ville være omfattet af fortidsmindebeskyttelseslinjen, og at maskinhuset ikke ville ligge i tilknytning til den eksisterende bebyggelse. Desuden fandt kommunen, at maskinhusets størrelse var for stor i forhold til ejendommens drift.

Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet

Klager påklagede kommunens afgørelse til Miljø- og Fødevareklagenævnet den 27. december 2018. Klager gentog argumenterne om nye oplysninger vedrørende ejendommens størrelse og afstanden til eksisterende byggeri. Klager henviste desuden til, at kommunen i afslaget havde lagt vægt på en udtalelse fra Slots- og Kulturstyrelsen fra 2008 vedrørende et andet projekt og fejlagtigt antaget, at beplantning omkring fortidsmindet ville blive ryddet. Klager mente også, at kommunens restriktive fortolkning af fortidsmindebeskyttelseslinjen vanskeliggjorde en placering af maskinhuset.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Brønderslev Kommunes afgørelse af 30. november 2018 om afslag på genoptagelse af sagen. Nævnet fandt, at der ikke var fremkommet nye faktiske oplysninger af så væsentlig betydning, at de kunne begrunde en genoptagelse af sagen.

Vurdering af nye oplysninger

Nævnet lagde vægt på, at hverken oplysningerne om ejendommens øgede størrelse, den kortere afstand mellem det ansøgte og ejendommens eksisterende bebyggelse, eller udtalelserne fra LandboNord og Landbrugsstyrelsen, ændrede på det forhold, at det ansøgte maskinhus med sin placering stadig ville være omfattet af skovbyggelinjen og fortidsmindebeskyttelseslinjen. Disse forhold blev ikke anset for at være af en sådan karakter, at de med en vis sandsynlighed ville have ført til et andet udfald i den oprindelige sag.

Lovgrundlag og gebyr

Afgørelsen blev truffet i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 17, stk. 1, Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 1, Naturbeskyttelsesloven § 18, stk. 1, Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2, og Naturbeskyttelsesloven § 78, stk. 1. Da afgørelsen stadfæstede kommunens afslag, blev det indbetalte klagegebyr ikke tilbagebetalt, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelsesloven § 88, stk. 1.

Lignende afgørelser